8 клас географія

Підручник:

Повторення
Урок 1.
Тема: Повторення. Закономірності формування природи материків та океанів




Урок 2 - 3.
Тема: Повторення. Природа материків. Океани.






Урок 4
Діагностична контрольна робота

І Завдання з вибором однієї правильної відповіді (по 0,5 балів)

1.Великомасштабними є карти масштабом:

А від 1: 10000 до 1: 200000;                 

Б дрібніше 1: 1000000;

В від 1:200000 до 1: 1000000.

2.Оберіть правильне твердження:

А полюсний радіус Землі дорівнює екваторіальному;

Б полюсний радіус більший екваторіального;

В екваторіальний радіус Землі більший ніж полюсний.

3.Паралелі, які є межами смуг, над якими Сонце двічі на рік в полудень буває в зеніті, називаються:

А екватором;               

Б тропіками;            

В полярними колами;

4.В Австралії взагалі не буває:

А засух;    

Б виверження вулканів;   

В дощів;      

Г туманів.

5.Крайня західна точка Південної Америки:

А мис Галлінас;            

Б мис Паріньяс;         

В мис Фроуерд.

6.Для якої природної зони характерні мохи, лишайники, карликові дерева та тундрово-глейові ґрунти?

А степи        

Б савани         

В тундра та лісотундра       

Г широколисті ліси

7.Найменшу глибину має океан:

А Тихий                 

Б Індійський

В Атлантичний             

Г Північний Льодовитий

8. Крайня південна точка Євразії:

А мис. Рока         

Б мис Піай;         

В мис Дежньова       

Г мис Челюскін

ІІ Завдання на встановлення послідовності або відповідності (по 0,25 балів за кожну правильну відповідність або послідовність)

9.Установіть відповідність між морями та океанами, до басейнів яких вони належать.

1 Біле море                  

2 Чорне море              

3 Червоне море          

4 Жовте море

А Тихий

Б Атлантичний

В Індійський            

Г Північний Льодовитий

10.Розташуйте за годинниковою стрілкою затоки біля берегів Північної Америки, починаючи від найпівнічнішої.

А Каліфорнійська

Б Святого Лаврентія

В Гудзонова

Г Мексиканська

11. Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.

А савани                   

Б тайга                    

в степи             

г тундра

12. Встановити відповідність між назвами озер та назвами материків, на території яких розташовані ці озера:

1 озеро Байкал                          

2 озеро Верхнє                          

3 озеро Вікторія                         

4 озеро Тітікака

А Північна Америка

Б Південна Америка

В Євразія                        

Г Африка

Д Австралія                                                      

ІІІ Завдання з використанням математичних розрахунків або карти. (по 1 балу)

13.Якою буде відстань між двома об’єктами на місцевості, якщо на карті масштабом 1: 35000 ця відстань становить 6 см?

14. Середня солоність вод Чорного моря складає 18‰. Визначте кількість солі (у грамах), яка міститиметься у 6 літрах такої води.

ІV Завдання відкритого типу. (2 бали)

15.Усім відомо, що Антарктида – найхолодніший материк на планеті. Назвіть два чинники, які сприяли поширенню низьких температур на материці.


ВСТУП 
Урок 5.
Тема: Фізична та суспільна географія України. Джерела географічної інформації.

Домашнє завдання: опрацювати §1 (с. 6-10), підготувати повідомлення про одного з дослідників території України (за шаблоном)


Урок 6.
Тема: Географічні відомості про територію України в минулому.
Домашнє завдання: опрацювати §2 (11-15), повторити §1

Урок 7.
Тема:Зображення України в картографічних творах. Як укладена карта.
https://docs.google.com/forms/d/1rwcnP5q6VDKtx6P1TdjxkP2EnkKszV7nPYmqOL88y5Y/edit



Домашнє завдання: опрацювати §3 (с.17-20), §4 (с.21 – 25)


Урок 8.
Тема:Класифікація карт. Види картографічних зображень. 
Домашнє завдання: опрацювати §5 (с. 26-31)


Урок 9.
Тема:Топографічна карта та її елементи
Домашнє завдання: опрацювати §6 (с.32-36) 


жовтень
Урок 10.
Тема:Читання та практичне використання топографічних карт.

Домашнє завдання: опрацювати §7 (с.37-40), повторити §6


Урок 11.
Тема:Практична робота №1  Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних прямокутних координат, висот точок за топографічною картою.

Виконати, надіслати на ел.пошту: lyudmila0110avd@gmail.com


Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdxiVN8NVmUeFXqJ-qZ5O2MMBvZLeNuG4QVUi6JoxmRQQzQ1g/viewform

Урок 12.
Тема:Плани міст, схеми руху транспорту.
Домашнє завдання:  опрацювати §8, повторити §1-7


Урок 13.
Узагальнення знань за темами «Вступ» та «Географічна карта та робота з нею»:


Урок 14.
Тема:Політична карта світу, її елементи та процес формування. 

Домашнє завдання: опрацювати §9 (с.47-49)


Урок 15.
Тема:Географічне положення України. 
Домашнє завдання: опрацювати §10 (с.50-53), здійснити порівняльну оцінку ГП України з іншими країнами

Урок 16.
Тема:Державна територія і кордони України. 
Практична робота №2 
Позначення на контурній карті кордонів сусідніх, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах.
Домашнє завдання: опрацювати §11 (с.54-58), повторити §9,10

Урок 17.
Тема:Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно – територіального устрою України.

Тест «Україна на політичній карті Європи »

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScGf6KrkVnZva1Y3KXDvQ0ANBNCDWvFMeIJRvf2gwIz0DqmPQ/viewform



Домашнє завдання: опрацювати §12 (с.59-62), вчити за картою області України.



Урок 18.
Тема:Міжнародна система відліку часу. 
Домашнє завдання: опрацювати §13 (63-67), виконати дослідження


Урок 19.

Тема:Практична робота № 3 Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу.

Домашнє завдання: повторити §9-13



Урок 20.

Тема: Узагальнення знань та темою розділу

«Географічний простір України»

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdVDSBFn2ivNs80AHTRW4fj5WpoD8Y1rmKq_KKSqD-tGrkz1w/viewform


Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України.

Тема 1. Рельєф. Тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси. 

Урок 21.

Тема: Геологічна історія Землі. Геологічна будова України. Дослідження П. Тутковського.



Домашнє завдання: опрацювати §14,16

Урок 22.

Тема:Тектонічна будова України. 

Домашнє завдання: опрацювати §15, повторити §14,16


Урок 23.

Тема:Загальні риси рельєфу України.

Домашнє завдання: опрацювати §17,18, вчити по карті розташування форм рельєфу, 

виконати тест «Геологічна та тектонічна будова України»




Урок 24.

Тема:Типи рельєфу за походженням.

Домашнє завдання: опрацювати §19. Дослідження. Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті. 

Урок 25.

Тема: Корисні копалини України. Паливні корисні копалини.


Домашнє завдання: опрацювати §20 Дослідження. Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті. 

Виконати тест «Рельєф України» 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSermlDN4Q_haGsQlH0UyRS-YzRdiZ3OrdGuTrMvakxt-dK26A/viewform


Урок 26.

Тема: Рудні та нерудні корисні копалини.

Домашнє завдання: опрацювати §21, 22

Урок 27.

Тема: 
Діагностична контрольна робота 


Урок 28.

Тема: Практична робота №4 Встановлення за картами зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України.
Домашнє завдання: повторити §14 - 22


Урок 29.

Тема: Контрольна робота за темою «Рельєф. Тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScHssIvBze2na1_NIgdIkRqKLKzSTvplAeGjrlnUUT2WlOIxA/viewform

Урок 30.

Тема: Кліматотвірні чинники, їх вплив на клімат України.




ІІ семестр



Урок 31.

Тема: 
Клімат України. Кліматична карта. 
Домашнє завдання: опрацювати §
25, надіслати практичну роботу №5, повідомлення про несприятливі погодні явища

Урок 32.

Тема: 
Несприятливі погодно-кліматичні явища. Прогноз погоди. Кліматичні ресурси. 
Домашнє завдання: Опрацювати §26, 27, 
Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет – джерелах, ЗМІ.


Урок 33.

Тема: 
Практична робота №6 Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм.
Домашнє завдання: повторити §23-27, надіслати практичну роботу



Урок 34.
Тема: Води суходолу. Річки

Домашнє завдання.
Опрацювати §28, географічна задача (с. 140) виконати тест "Клімат України"


Урок 35.

Тема: Основні річкові басейни



Домашнє завдання.
Опрацювати §29, повторити §28


Урок 36.
Тема: Озера, їх типи, особливості водного режиму.












Домашнє завдання.
опрацювати §30 (с.146 – 150), виконати практичну роботу №7


Урок 37.
Тема: Болота та підземні води. 
(подумайте)

-        Де на території України поширені болота?

-        Що впливає на поширення боліт?

(теоретичний матеріал, опрацювати усно)

1.Болота, їх типи:

 

верхові, низинні, перехідні


2.Підземні води України.

Типи підземних вод:

- Тріщинні: верховодка

- Пластові: грунтові та міжпластові (артезіанські) води

Артезіанський басейн – велика западина або депресія з артезіанськими водами.


Артезіанські басейни України:

- Дніпровсько – Донецький;

- Причорноморський;

- Волино – Подільський


Роль підземних вод у природних процесах: 

- спричиняють карстові та суфозійні процеси, 

- спричиняють зсуви, 

- забезпечують водопостачання, 

- забезпечують лікувальні властивості.

Несприятливі гідрологічні явища: селі, снігові лавини, заболочування, катастрофічні повені і паводки.

Водні ресурси – запаси вод, які можуть бути використані в господарстві та для  потреб населення.

Сумарні запаси поверхневих вод України – 210 км3 (52 км3 – місцевого стоку та 158 км3 – транзитний стік)

На одного жителя України – 1,1 тис м3 річкового стоку та 0,15 тис м куб підземних вод.

Найкраще водними ресурсами забезпечені західні (Карпатські) та північні області України – території з надмірною водністю;

Центральні області та Кримські гори – території достатньої водності.

Найгірше – східні і південні – області недостатньої водності.

-        Чому? З чим пов'язаний такий розподіл водних ресурсів?

Води суходолу своєї місцевості. 

(робота з картою)Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України.

-        Які річки протікають по території Херсонщини?

-        До басейну якого моря вони відносяться? До басейну якого океану?

-        Як ви вважаєте, чи достатньо Херсонщина забезпечена природними поверхневими водами?

-        Якими є річки нашої області: рівнинними чи гірськими? Мають швидку течію чи спокійну?

Домашнє завдання. 

опрацювати §31, повторити §28 – 30, виконати тест «Води суходолу і водні ресурси України»

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf08dKOgeIRjBZS7iCQy92iKmuwoW9SHR23vypJfm80bIi1Ew/viewform


 Води суходолу своєї місцевості. 

Коротка інформація:

Наша область відноситься до маловодних. Середня густота річкової мережі становить 0,1 км/км2. Для річок області характерне мішане живлення, з переважанням снігового. Найвищий рівень води спостерігається навесні (повінь), найнижчий – влітку (межень). Малі річки часто міліють, пересихають, розпадаються на окремі водойми. Замерзання річок (льодостав) відбувається в кінці грудня. В теплі зими льодовий покрив не утворюється

Найбільші річки області:

-        Дніпро – довжина в межах області 198 км, впадає у Дніпро-Бузький лиман

-        Інгулець – 180 км в межах області (перетинає 4 райони області), впадає у Дніпро

Озера області:

Є значна кількість озер (лиманні, залишкові, стариці), як прісні, так і солоні. Багато озер знаходяться у долині Дніпра – у нижній частині долини Дніпра близько 140 озер, більшість з них називають лиманами (Голубів, Збур̕ ївський, Кардашинський та ін.)

На півдні області, на узбережжі морів багато дрібних лиманних та залишкових озер. З деяких озер здавна добували сіль.

Болота.

В межах області болота займають 0,11% території, в основному в Білозерському, Голопристанському та Цюрупинському районах. Це низинні болота. Найбільше – Кардашинське болото.

Штучні водойми області: водосховища, канали, ставки (знайти на карті канали на території Херсонської області)

Підземні води:

Область розташована в межах Причорноморського артезіанського басейну, який має значні запаси води, що знаходяться в водоносних горизонтах палеогенових, неогенових та антропогенових гірських порід. Останнім часом відбувається засолення ґрунтових вод.


Урок 38.

Тема уроку: Ґрунти України.

Ґрунт – поверхневий пухкий, родючій шар земної кори.

Чинники ґрунтоутворення : материнська гірська порода (впливає на хімічний склад ґрунту), рельєф (впливає на товщину ґрунтового покриву), клімат (на зволоженість і структуру ґрунту), живі організми (на шар гумусу – родючість), час, людина.

Ґрунтові профілі (горизонти) – :

1 лісова або степова підстилка

2 гумусовий горизонт

3 горизонт вимивання

4 горизонт вмивання

5 материнська гірська порода

2.Найпоширеніші ґрунти рівнинної частини України.

3.Висотна поясність ґрунтів.

(Увага! Виконати у зошиті !)

Практична робота №8 Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України.

Домашнє завдання. опрацювати §32, надіслати практичну роботу №8


Урок 39.

Тема уроку: Ґрунтові ресурси України та їх охорона. 

(пригадайте)

-        Чим ґрунт відрізняється від гірської породи?

-        Які чинники впливають на формування ґрунту?

-        Які ґрунти поширені на території України?

-        Які умови сприяли утворенню дерново – підзолистих грунтів?

-        Які умови сприяли формуванню сірих лісових грунтів?

-        Які умови сприяли утворенню чорноземів?

-        Які умови сприяли утворенню каштанових грунтів?

Земельні ресурси – землі суходолу, які можуть бути використані людиною. 

Проблеми використання. (ерозія, підтоплення, засолення, посухи)

Використання земельних ресурсів:

-        с/г угіддя (70% площі всіх земель)

-        під будівництво (4% + вкриті поверхневими водами)

-        лісові насадження (17%)

-        транспортні шляхи

-        промислові об’єкти

Раціональне використання. 

Меліоративні заходи (види меліорації):

- водні

- лісові

- хімічні

- культурно – технічні...

Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів.

Домашнє завдання. опрацювати §33, повторити §32, виконати дослідження; повідомлення про рослини України




Урок 40.

Тема уроку: Рослинний покрив України. Червона та Зелена книги України

1.Загальна характеристика рослинності: 10-15 тисяч видів, з них папороті – 53 види, хвощі – 10, плавуни – 9 видів, квіткові рослини – 4429 видів, водорості – 4000 видів, голонасінні - 22, мохи - 22.

Типи рослинності:

Зональні – ліси, степи

Азональні – луки, болота

Зустрічаються реліктові та ендемічні види

Реліктові види – види, які збереглися ще з минулих геологічних епох (рододендрон жовтий, тис ягідний, меч-трава)

Ендемічні види – види, які зустрічаються на обмеженій території.

3.Закономірності поширення типів рослинності:

Ліси: мішані ліси – північ України, широколисті ліси – захід України, Карпатські ліси, Кримські гірські ліси

Лісистість України близько 16%, найбільша лісистість у Карпатах.

Типові рослини лісів: сосна, дуб, клен, бук, граб, береза, липа, вільха, тис ягідний, рододендрон жовтий, ялина, ялиця…

Типові рослини Південного берега Криму: магнолії, кипариси, лаври, олеандри, суничне дерево, пальми…

Типові рослини степів: злакові – ковила, типчак, тонконіг, вівсюг, костриця…; різнотрав̕ я – полин, маки, шавлія, тюльпани, іриси, мишачий горошок, деревій, перекотиполе…

Типові рослини луків: тимофіївка, мишачий горошок, лисохвіст, деревій, цикорій…

Типові рослини боліт: хвощ, рогіз, осока, очерет, вільха, береза…

4.Охорона рослинності України:

- Зелена книга України – охорона не окремих видів, а цілісних угруповань на території України.

- Червона книга України – охороняє зникаючі види рослин та тварин:

1) на червоних сторінках – зникаючі види чи під загрозою знищення

2) на жовтих – рідкісні види

3) на білих – види, які зустрічаються дуже рідко і їх завжди було мало на Землі

4) на сірих – рідко зустрічаються і мало вивчені

5) на зелених – види, чисельність яких відновлено людиною

Рослини, занесені до Червоної книги України: підсніжник Ельвеза, підсніжник звичайний, модрина європейська, плауни, білоцвіт, анемона дібровна, тюльпани (Шренка, дібровний..), венерині черевички звичайні, росичка середня, язичник буковинський, сальвінія плаваюча (водяна папороть), латаття біле, нарцис вузьколистий, півонія вузьколиста, лілія лісова, сон-трава, люцерна приморська, вудсія, ведмежа цибуля (черемша), білотка альпійська (едельвейс)…

(запитання на закріплення)

-        Які типи рослинності поширені на території України?

-        Які чинники впливають на поширення рослин?

-        Як людина змінила рослинний покрив?

-        Як використовуються рослинні ресурси?

-        Які види рослин занесені до Червоної книги України? 

(проблемне питання)

-        Якщо на 20 років на колишньому полі припинити людську діяльність, чи відновиться колишній степ?

Домашнє завдання: опрацювати §34, виконати тест «Ґрунти і земельні ресурси» за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScchk_KnRbidy5xxG-FgUjPsBa-ggjhAW925boCb1D1OEkjMg/viewform


Урок 41.

Тема уроку: Тваринний світ України. Тварини занесені до Червоної книги України






Домашнє завдання: опрацювати §35, повторити §28 - 34, виконати тест за посиланням: 


Урок 42.

Узагальнення знань за темами «Ґрунти та ґрунтові ресурси», «Рослинність» та «Тваринний світ України» виконати роботу за посиланням: 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf1knR_ixE-ac1SgJAeoRJI4sGgyDrs98gTSuFKkN7oFihYfg/viewform


Урок 43.

Тема: Ландшафт як просторово-цілісна система. Районування природних ландшафтів. Антропогенні ландшафти.


- ФГ районування – виділення і описування великих територій, для яких характерна певна єдність і неповторність рис природи.

- одиниці фізико – географічного районування: країна, ФГ зона, ФГ підзона, ФГ провінція, ФГ область, ФГ район

(практикум)

- Визначити розташування Херсонської області в межах ФГ одиниць.

Домашнє завдання: Опрацювати §36, 37




Урок 44.

Тема: Природні зони України: мішані та широколисті ліси.


Домашнє завдання: Опрацювати §38, виконати тест за посиланням: 


Урок 45.

Тема: Природні зони України: лісостепова зона.

Створити у робочому зошиті таблицю:

Порівняльна характеристика Фізико-географічних одиниць лісостепу

План характеристики

Дністровсько-

Дніпровський край

Лівобережно-Дніпровський край

Східноукраїнський

край

Географічне положення

Правобережжя лісостепу

Лівобережжя лісостепу

Крайній схід лісостепу

Тектонічна будова

Український щит

Дніпровсько-Донецька западина

Воронезький кристалічний масив

Рельєф

Подільська та Придніпровська височини

Придніпровська низовина

Середньоруська височина

Кліматичні умови

Аt=18-(-5,5)=23,5

575 мм

Аt=19-(-6)=25

500 мм

Аt=20-(-7,5)=27,5

550 мм

Внутрішні води

Пд. Буг, Дніпро:Тетерів, Рось…

Дніпро: Сула, Ворскла, Псел…

Сіверський Донець, Ворскла, Псел…

Ґрунти

Чорноземи типові та

сірі лісові ґрунти

Чорноземи типові

та лучно-чорноземні ґрунти

Чорноземи типові

та сірі ґрунти

Рослини

Дубові, дубово-грабові, кленово-

липово-дубові ліси

лучні степи

Лучні степи,грабово-

дубові, кленово-

липово-дубові ліси

Кленово-липово-

дубові ліси, лучні степи

Дати відповіді на запитання:

  1. Які фізико-географічні краї (провінції) виділяють у межах лісостепу?
  2. У загальних рисах вкажіть відмінності між фізико-географічними краями (провінціями) лісостепової зони.
  3. Які спільні риси можна виділити?
  4. Які природоохоронні території створено у лісостеповій зоні

Домашнє завдання.

Повторити §39, заповнити таблицю у зошиті, вчити за таблицею, виконати тест за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeno_ChRfULxdJCOJlHEblrKsVLbTI7rnPu5rKZFVBmpKpiCA/viewform



Урок 46.

Тема:Природні зони України: степова зона
Домашнє завдання: опрацювати §40, повторити §38,39

Урок 47.
Тема: Практична робота №9 Складання порівняльної характеристики природних зон України




Урок 48.
Тема: Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою. Використання та охорона.

1.Географічне положення Українських Карпат, розташування хребтів.

Карпатська фізико – географічна країна розташована в межах середньої частини Європи. Одна з провінцій країни – Українські (Східні) Карпати – займає крайню західну частину України. У межах України розташована 1/10 частина підково подібної Карпатської гірської країни. Більша її частина розташована на території Румунії, значно менша – Словаччини, зовсім незначна – Угорщини, Чехії, Польщі.

Найбільша протяжність Українських Карпат сягає 280км, ширина – 110 км.

2.Особливості тектонічної та геологічної будови, рельєфу. Середні та максимальні висоти, особливості схилів та паралельне розміщення хребтів. 

Карпатська фізико – географічна країна сформувалася в межах великої тектонічної структури у складі Середземноморського рухливого поясу – Карпатської складчастої системи, яка утворилась в період альпійської епохи горотворення на основі давнього фундаменту. Цей фундамент складають гірські породи допалеозойської та палеозойської ери. У геотектонічному відношенні сучасні Карпати є дуже молодими горами. Гороутворення, здіймання й активні деформації розпочалися відносно недавно – 10 – 15 млн. років тому. Початок піднять супроводжувався вулканічними процесами у Закарпатській частині регіону (Вулканічний хребет, Берегівське горбогіря). Раніше, протягом усього мезозою і першої половини кайнозою, на цих площах були морські басейни, де спершу накопичувались переважно вапняки, а в крейдовий та палеогеновий періоди – піски і глини, тобто флішеві товщі. Флішеві утворення ускладнені численними порушеннями: складками, насувами, скибами (великі луски) та іншими деформаціями.

- Пригадайте, де розташовані найближчі до Карпат центри землетрусів. (закарпатська та зона гір Вранча)

Карпати – сейсмічноактивні гори. І землетруси свідчать про те, що гори і досі формуються.

Рельєф Українських Карпат виглядає таким чином: з північного заходу на південний схід паралельно витягнуті пасма, роздірені міжгірськими долинами. Південно - західні схили круто обриваються до Закарпатської низовини, а північно – східні схили більш пологі й поступово переходять до Передкарпатської височини. Хребти карпат з висоти пташиного польоту схожі на велетенські скиби, які утворюються під час розорювання землі.

Пасма Українських Карпат:

- Зовнішні Карпати – крайнє північно – східне пасмо, яке складається з: Бескидів, Горганів та Покутсько – Буковинських Карпат;

- Верховинський Вододільний хребет;

- Полонинсько – Чорногірські Карпати – найвище пасмо з найвищим масивом Чорногора з чотирма вершинами понад 2000 метрів.  Бребенескул (2032 м), Піп Іван (2028 м), Гутин Томнатик (2016 м), Ребра (2001 м) та Говерла (2061 м).

- Рахівсько – Чивчинські – найстаріше пасмо;

- Вулканічне (Виголат – Гутинське) – ланцюг куполів згаслих вулканів.

Вершини Карпатських гір – полонини – згладжені, округлі, бо виникли внаслідок геотектонічних піднять, які супроводжувались активною денудацією гірських порід, переважно осадових.

3.Корисні копалини Українських Карпат.

У межах передгірних прогинів накопичувалися товщі пісків, глин, газу, нафти, бурого вугілля, поклади соле.

У Рахівських горах є родовища руд чорних металів і ртуті, на Вулканічному хребті – родовища руд кольорових металів (свинець, цинк, алюміній) і золота

4.Кліматичні умови Українських Карпат. Середні температури, опади, переважаючі вітри. Температурні інверсії.

5.Поверхневі води: річки, особливості режиму, озера, їх походження. 

6.Грунти.
7.Загальні риси рослинного покриву.

8.Тваринний світ Українських Карпат.
9. Охорона природи

(проблемні питання)
- Чому південно – західні схили Українських Карпат крутіші ніж північно – східні?
- Чому на території УКр. Карпат майже немає гостроверхих вершин?
- Чому виникає температурна інверсія?
- Чому молоді Укр. Карпати – середні зав висотою гори?
- Чому на Закарпатті тепліше ніж у Передкарпатті?
- Чому західні схили Укр. Карпат називають схилом буку, а східні – схилом дубу?
Домашнє завдання. Опрацювати §41-42, виконати тест 



Урок 49.
Тема: Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою. Використання та охорона.


Опрацювати §43, виконати тест "Кримські гори" за посиланням 



Урок 50.

Тема: Природні умови і ресурси Чорного та Азовського морів, проблеми їх раціонального використання








Домашнє завдання: опрацювати § 44,45, виконати тест «Природні комплекси морів, що омивають Україну» за посиланням 


Урок 51.
Тема: Природокористування та геоекологічна ситуація в Україні.
Пригадати:
-        Що таке природні умови?
-        Що таке природні ресурси?
-        Чим відрізняються природні умови та природні ресурси?
-        Як впливають природні умови на господарську діяльність?
1.Природні умови – це певне поєднання компонентів природи, у яких розвивається органічний світ, живе й господарює людина.
Природні ресурси – це компоненти природи, які використовуються або можуть бути використані для виробництва чи задоволення потреб людини.
2.Класиіфкація природних ресурсів:




3. Використання природно-ресурсного потенціалу України 

4. Основні кологічні проблеми в Україні 




Отже, пригадаємо:

-        Які види господарської діяльності мають найбільший вплив на природні умови?
-        Які існують загальні проблеми раціонального використання і охорони природних ресурсів?
-        Дати оцінку забезпеченості України природними ресурсами?
Опрацювати параграф 46.

Урок 52.
Тема: Заходи щодо раціонального природокористування. Природокористування в умовах сталого розвитку.
Пригадайте:
-        Приклади відновлювальних ресурсів.
-        Які ресурси є не відновлювальні? Чому?
-        Які види природоохоронних об’єктів ви знаєте?
-        Назвати біосферні заповідники України.
-        Які природо заповідні об’єкти є на території нашої області?
-        Навіщо вони необхідні?

Моніторинг – система спостереження за станом довкілля з метою прогнозування його змін, прийняття рішень щодо природо господарювання.

Рівні моніторингу:
-        Глобальний (біосферні заповідники)
-        Регіональні (станції)
-        Локальні (ботанічні сади, зоопарки, дендропарки)

Природоохоронні заходи:
-        Промислово – технічні
-        Агромеліоративні та агротехнічні;
-        Водогосподарські;
-        Лісогосподарські;
-        Урбаністичні.

Спрогнозувати позитивні та негативні наслідки впливу людини на природу.

Домашнє завдання: опрацювати §47, виконати дослідження

Урок 53.
Тема: Природно – заповідний фонд України.

Природно- заповідний фонд - мережа спеціально виділених ділянок суходолу чи акваторії, які охороняються державою з метою збереження їх унікальних природних, історичних, наукових, екологічних, естетичних чи рекреаційних особливостей.
1992 - прийнято Закон УКраїни "Про природно-заповідний фонд України"

Категорії обєктів природно-заповідного фонду України:
- природні заповідники

- біосферні заповідники

- національні природні парки

- заказники
- памятки природи
- ботанічні сади
- дендрологічні та зоологічні парки
- парки садово - паркового мистецтва
- заповідні урочища

Попрацювати з картою і відшукати, які біосферні заповідники, природні заповідники та національні парки розташовані на території: мішаних та широколистих лісів, лісостепу, степу, Українських Карпат. Кримських гір.
Практична робота №10 Позначення на контурній карті об̕єктів природно-заповідного фонду України

Домашнє завдання: опрацювати §48,повторити §38-47, виконати практичну роботу №10.

Урок 54.

Узагальнення знань за темами «Ландшафти України», «Природокористування».


Розділ ІV. Населення України та світу.

Урок 55.
Тема:  Зміна кількості населення в світі та Україні. 
(пригадайте)
-           Яка площа України?
-           Що визнаєте про чисельність населення України? А світу?
-           Як гадаєте, що впливає на чисельність населення України та світу?
-           Для чого потрібно стежити за динамікою (змінами) чисельності населення?
(теоретичний матеріал)
1.Відомості про кількість населення.
Форми обліку населення:
-           Поточний облік – на 1.01.2009 – 46,144 млн. осіб; на 01.05.2016 42,69 (окупованих територій)
-           Перепис населення – грудень 2001 – 48, 457 млн. осіб.
Де використовуються ці дані?

Динаміка чисельності – табл. – мал 147 на с 229. ( висновки)
Чисельність населення світу (8 млрд)
- Найчисленіші народи світу? Прогнози?
(виділені поняття та їх визначення виписати у зошит)
2.Природний рух населення.


Що впливає на зміну чисельності населення?
Поняття:(Природний приріст, абсолютний природний приріст, коефіцієнти смертності, народжуваності та природного приросту, види природного приросту. Зміни у коефіцієнтах. (поняття)




-        У яких областях спостерігається найнижчій природного приросту? (Чернігівська, Сумська, Полтавська, Донецька, Луганська)
-        У яких областях спостерігається природній приріст, наближений до додатнього? (Рівненська, Закарпатська, Івано-Франківська)
(робота з картою атласу «Природний рух населення Світ»)
-        У яких регіонах світу спостерігається найбільший показник природного приросту?
-        У яких регіонах світу спостерігається найнижчій показник природного приросту?
Ми вже знаємо, що населення планети розміщене вкрай нерівномірно. Сучасні демографічні процеси, їх регіональні відмінності пояснює теорія демографічного переходу. Вона пояснює чому в різних регіонах по-різному сформувався тип відтворення населення. Як зясувалося, рівні народжуваності і смертності визначаються не біологічними законами, а соціальними умовами. Тому нерівномірність соціально-економічного розвитку, впливає на демографічні процеси.

1.Фази демографічного переходу:

І (кінець ХІХ ст – 20ті роки ХХ ст) У країнах Європи і Північної Америки зниження смертності випереджало зниження народжуваності. Це сприяло зростанню населення і сприяло здійсненню промислової революції. У інших регіонах висока смертність та висока народжуваність.
ІІ (після 20х рр ХХ ст) У країнах Європи та Північної Америки смертність продовжувала зменшуватись, однак народжуваність знижувалась швидшими темпамиПриріст населення сповільнився. У інших регіонах висока смертність та висока народжуваність.
ІІІ Підвищення коефіцієнту смертності (старіння населення), сповільнене зниження народжуваності. До кінця цієї фази коефіцієнт народжуваності залишається дещо вищим за коефіцієнт смертності.(Для країн Європи та Північної Америки)
ІV (з 80х рр ХХ ст і до сьогодні) Коефіцієнт смертності зрівнюється з коефіцієнтом народжуваності або дещо перевищує. (Для країн Європи та Північної Америки) Більша частина країн, що розвиваються продовжують перебувати на першій, початку другої фази.
Сучасний стан демографічних процесів.
Демографічний вибух – різке прискорення темпів росту населення. Початок – з 1950-х рр. Зниження смертності значно випереджає зниження народжуваності (країни Африки, Азії, Латинської Америки – 70% населення планети). Зростає природний приріст (2 проміле), темпи якого випереджають темпи розвитку економік цих країн.

-        Які наслідки цих процесів?
-        Чому розвинені країни й різні міжнародні організації надають гуманітарну допомогу відсталим країнам світу?

Домашнє завдання: Опрацювати §49, виписати у зошит виділені поняття та їх визначення.

Урок 56.
 Тема:  Статево – віковий склад населення світу й України. Демографічна ситуація.





Статево – віковий склад населення.
Кількість чоловіків та жінок: Україна ч. 46,3%, а ж. – 53,7%
Середня тривалість життя – 71 років (світ), Україна:  років ( жінки – 76,2, чоловіки – 66,3

Сучасна демографічна ситуація в Україні та світі.
Поняття: демографічні процеси, демографічна ситуація, депопуляція населення.

Демографічна політика – цілеспрямована діяльність держави, спрямована на створення сталих кількісних та якісних параметрів (показників) відтворення населення.
Демографічна політика може бути спрямована на вплив на народжуваність та смертність.
Напрямки демографічної політики: підвищення народжуваності; збереження народжуваності на тому ж рівні або зменшення.

Засоби:
  1. Підвищення соціальних стандартів (умови праці, житла, доходи)
  2. Розвиток охорони здоров̕ я
  3. Популяризація здорового способу життя
  4. Планування родини
-        Що вам відомо про демографічну політику різних держав?
-        Яка демографічна політика Китаю, Індії, Індонезії?
-        На що спрямована демографічна політика країн Європи? України?
Більшість країн світу мають спільну мету у проведені демографічної політики:
-        Зменшення приросту населення
-        Поліпшення здоров̕ я і харчування
-        Ліквідація бідності
(пригадайте)
-        Що вам відомо про чисельність населення світу та України?
-        Що таке природний приріст? Якими бувають його показники?
-        Чим І тип відтворення населення відрізняється від ІІ типу?
-        У яких країнах світу найвищий показник природного приросту? А найнижчій?
-        У яких областях спостерігається найнижчій показник природного приросту? (Чернігівська, Сумська, Полтавська, Донецька, Луганська)
-        У яких областях спостерігається природній приріст, наближений до додатнього? (Рівненська, Закарпатська, Івано-Франківська)
-        Яке співвідношення чоловічого та жіночого населення у світі та Україні? Чи однакові ці показники?
-        Як можна охарактеризувати демографічні процеси в Україні?
Домашнє завдання: Опрацювати §50.


Урок 57.

Тема: Практична робота №11  Аналіз статево – вікових пірамід України та окремих країн світу.
Домашнє завдання: виконати практичну роботу, повторити §49,50



Урок 58.

Тема: Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора.
(пригадайте)
-        Від чого залежить чисельність населення в країні?
-        Чим зумовлене зменшення чисельності населення в Україні, починаючи з 90-х років?
-        Що ви знаєте про поняття «діаспора»?
-        Чому люди можуть змінювати місце проживання?

1.Поняття «міграція» - механічний рух населення – різні за тривалістю переміщення між різними населеними пунктами, регіонами, державами.
- Як міграція може впливати на чисельність населення країни чи її регіону?

2.Класифікація міграцій.

-        За напрямком (відстанню): зовнішні (міжнародні) та внутрішні; зовнішні: еміграції та імміграції.
Еміграція – виїзд людей зі своєї країни на постійне чи тимчасове проживання.
Імміграція – в̕ їзд до країни громадян іншої держави.
-        За тривалістю: постійні, тимчасові; тимчасові: маятникові (протягом доби), циклічні (сезонні), епізодичні.
-        За повторюваністю: епізодичні, одиничні, повторювальні
-        За кількістю мігрантів: персональна, сімейна, групова
-        За способом реалізації: стихійна. Ланцюгова, організована
-        За правовим статусом: легальна, нелегальна, напівлегальна

3.Причини міграцій:
-        Економічні;
-        Екологічні
-        Етнічні
-        Туристичні
-        Політичні;
-        Соціально – побутові…

4.Внутрішньо переміщені особи. Сальдо міграції (міграційний приріст). Міграційні потоки

- Хто такі внутрішньо переміщені особи? Чому виникло таке явище в Україні? Звідки і куди переміщуються біженці?

- Де на території України найвищий коефіцієнт міграційного приросту? (Київська обл, Харківська, івано-Франківська, Чернівецька) Чому?

Сальдо міграції (міграційний приріст) – різниця між показниками імміграції та еміграції. Якщо іммігрантів більше, ніж емігрантів – сальдо міграції позитивне. Якщо навпаки, сальдо міграції має негативні показники – негативне.

Міграційні потоки: з Південно-східної Азії та Латинської Америки до США; з Близького сходу та Північної Африки до країни Європи.
- Як пояснити саме такі переважаючі напрямки міграційних потоків?
Інтенсивність міграційних процесів в Україні у різні періоди (1992 сальдо міграції 288 тис. осіб, 1994 сальдо міграції зменшується (-143тис. осіб), 2005 – 2008 – додатні значення
-        Країни, куди мігрують українці?
-        Напрямки внутрішніх міграцій?

5.Українська діаспора, її географія. Поняття діаспора, східна та західна діаспора.
Діаспора – проживання народу поза межами своєї етнічної території.

Українська діаспора: західна і східна (країни колишнього Радянського Союзу)


-        У яких країнах найбільша українська діаспора? (США, Канада, Росія…) дізнайтесь в додаткових джерелах
-        Які причини утворення української діаспори?
-        Як українська діаспора допомагає Україні сьогодні?

(пригадайте)
-        Що таке міграція?
-        Якою буває міграція за напрямком?
-        Якою буває міграція за тривалістю?
-        У чому відмінність між поняттями «імміграція» та «еміграція»?
-        Де найбільше виражені маятникові міграції? Чому?
-        Що таке сальдо міграції?
-        Що таке діаспора?
-        Які країни відносять до східної діаспори? До західної?

Опрацювати §51 вчити поняття, повторити §49 - 50. виконати тест «Демографічні процеси та статево – віковий склад населення світу та України»

 Урок 59.                          

Тема: Розміщення населення на земній кулі та в Україні

(подумайте) 
Опишіть місцевість, яка була б ідеальною для вашого постійного проживання.

1.Густота населення – величина, яка відображає співвідношення кількості населення до площі території. Відображає рівень заселеності території.
(робота з картою)
2.Територіальні відмінності густоти населення у світі: ср. 45 осіб/км2
- найбільш заселені території; Монако (15 тис. осіб/км2), або Бангладеш (1 тис. осіб/км2)
- найменш заселені території. Монголія (2 особи/км2)
- світові «згустки населення»: Східна Азія (Китай, Японія, Пд. Корея); Пд-Східна Азія (Вєтнам, лаос, Камбоджа) Південна Азія( Індія, Пакистан, Бангладеш), Західна Європа, прикордонна смуга Канади та США

3.Чинники заселення (фактори): природне середовище, історичний, демографічний, соціально-економічний, геополітичний (переселення із зон конфлікту), екологічний.
(робота з картою)
4.Територіальні відмінності густоти населення в Україні:
- найбільш заселені області
- області з найнижчою густотою населення.

(подумайте)
-        Назвати фактори, що сприяли утворенню світових «Згустків населення».
-        Пояснити більшу заселеність Андського регіону, ніж рівнинного в Південній Америці.

Опрацювати §52, підготувати коротку презентацію одного з міст України або світу (переслати у електронному вигляді




Урок 60

Тема: Класифікація міст. Урбанізація.

Міста – населений пункт з чисельністю населення не менше 10 тис. осіб, більшість з яких зайняті у промисловості та сфері обслуговування. 
Типи міст за чисельністю населення
- малі (до 50 тис. осіб);
- середні (50 – 100 тис. осіб);
- великі (більше 100 тис. осіб)
- міста – мільйонери (Київ, Харків, Одеса)
Типи міст за функціями.
- курортні;
- транспортні вузли;
- адміністративні центри;
- промислові центри;
- культурні центри;
- полі функціональні.
Урбанізація – процес підвищення ролі міс і міського населення у розвитку суспільства, поширення міського способу життя. (показник визначається за кількістю міського населення (у %)
Понад 50% населення світу проживає в містах. В Україні цей показник наблизився до 70%.
Найвищий рівень урбанізації: Донецька обл. (90,6%), Луганська обл. (86,6%), Дніпропетровська обл. (83,5), Харківська, Одеська, Запорізька.
Найнижчій рівень урбанізації: Закарпатська обл., Чернівецька обл., Івано-Франківська обл.
Динаміка урбанізації.
Порівняйте дані щодо частки міського населення у світі:
1800 р. – 3%, 1850 р. – 6,4%, 1900 р. – 19,6%, 1992 – 43%, 2016 р. – понад 50%
-        Який висновок можна зробити щодо зміни рівня урбанізації?
-        Який, на ваш погляд, прогноз?
Регіони за рівнем урбанізації:
-        Найбільш урбанізовані країни – дуже високий рівень урбанізації (понад 72%) – Велика Британія (понад 90%), Бельгія (понад 97%), Швеція (близько 90%), США, Канада, Венесуела, Аргентина (понад 90%), Кувейт, Ізраїль, Японія, Сінгапур (місто-країна – 100%)
-        Високоурбанізовані країни – високий рівень урбанізації (від 50% до 72%) – країни Європи, країни Північної та Південної Америки, ПАР, Австралія
-        Середньоурбанізовані країни – середній рівень урбанізації (від 20% до 50%) – Болівія, окремі країни Азії та Африки
-        Слабо урбанізовані країни – низький рівень урбанізації (менше 20%) – країни Західної та Східної Африки, Мадагаскар, деякі країни Азії
-До країн з яким рівнем урбанізації можна віднести Україну? (високоурбанізована)
Учені виявили, що, коли частка міського населення перевищує 70%, темпи урбанізації, як правило, сповільнюються.
-        У яких регіонах зараз спостерігаються швидкі темпи? (країни Африки)
Хибна (удавана) урбанізація – процес зростання чисельності міського населення за рахунок сільського, коли зростання населення відбувається швидше, ніж розвивається його економіка і соціально-комунальна сфера.
Хибна урбанізація проявляється на території Індії, Бразилії та інших країн, що розвиваються. Це явище призводить до виникнення нетрів.
-        Які наслідки хибної урбанізації? (зростає бідність, злочинність, хвороби)
Домашнє завдання: опрацювати §53, повідомлення про одне з міст-мільйонників світу

Урок 61
Тема: Вплив урбанізації на розселення населення.

У звязку з формуванням великих скупчень населених пунктів навколо найбільших міст світу, утворюються міські агломерації.
Міська агломерація – форма розселення, територіальне скупчення населених пунктів, обєднаних певними звязками та інтересами. (види звязків: функціональні, економічні, соціальні, культурно-побутові, рекреаційні, екологічні…)
Найбільші міські агломерації сформувались навколо: Токіо, Мумбаї, Мехіко, Сан-Паулу; Пекіна, Нью-Йорка, Делі, Шанхая, Колката
Передумови зростання міських агломерацій – зростання в містах промисловості, розвиток їх культурних і політичних функцій, поглиблення територіального поділу праці.
(робота з мал. 166, с. 265)
2.Види міських агломерацій.
В залежності від кількості міст-центрів, навколо яких відбувається скупчення населених пунктів, розтізняють види агломерацій:

  1. Моноцентрична (один центр)
  2. Біцентрична (два центри)
  3. Поліцентрична (багато центрів)
Знайти на карті України: Київську та Харківську агломерації (моноцентричні), Донецько-Макіївську (біцентричну), Дніпровсько – Кам̕ янську – Новомосковську (поліцентричну)

У найбільш густонаселених районах світу великі міські агломерації зливаються і утворюють мегаполіси.


Найбільші з них: Токіо-Осака-Кобе, Бостон-Вашингтон, Чипітс (Чікаго-Пітсбург), «Блакитний банан» (у Європі), Лондон-Ліверпуль, Сансан або Каліфорнійський (Сан-Франциско - Сан-Дієго), Дельта Янцзи, Дельта Перлинної річки (річки Чжуцзян на березі Південно-Китайського моря)
3.Світові міста.
Світові (глобальні) міста – це міста-організатори сучасного глобалізованого світу, де відбуваються найбільше зустрічей, форумів, які визначають стратегію розвитку людства на найближчій період.
Лондон, Нью-Йорк, Токіо.
В Україні ознаки світових міст простежуються у містах: Київ, Харків, Одеса, Львів.
4.Субурбанізація. 
Міста розширяються, ніби поглинаючи навколишню сільську місцевість, селяни перетворюються на міських жителів, працюють на підприємствах промисловості або у сфері обслуговування, а своє село використовують як «спальний район». Такий процес отримав назву субурбанізація.
Субурбанізація – процес зростання і розвитку приміської зони великих міст, унаслідок відтоку населення з самих міст.

Домашнє завдання: опрацювати §54, повторити §52,53, виконати тест «Розселення» за покликанням: 
Тема: Етноси і нації. 

(пригадайте)
-        Які раси виділяють? До якої належите ви?
-        Які критерії виділення рас?

Етнос – стійка соціальна спільність людей, які об'єднані однією мовою, схожістю культури, побуту, традицій, звичаїв, а також усвідомлення своєї єдності та відмінності від інших подібних спільнот.
Може утворюватись у результаті об'єднання груп людей або відокремлення від основної етнічної групи і поступового розвитку до нового етносу.
Геноцид – свідома політика фізичного знищення етносу.
-        Які приклади геноциду ви знаєте? (євреїв, українців, вірменів…)
Етноцид – знищення культури етносу, його асиміляція.
Народ – біологічна єдність, група людей, поєднана кровними, біологічними зв'язками у певному просторі. (виникає в результаті змішування племен)
Нація – вища форма етносу, утворюється історично з етносу (поєднання за економічними, політичними, релігійними, культурними спрямуваннями.

За ознаками мовної спорідненості етноси об'єднуються в мовні сім'ї

Існує близько 6500 мов. Виділяють 180 мовних сімей.
Найбільші за кількістю носіїв: індо-європейська (2,5 мрд. Осіб), сино-тибетська (понад 1 млрд), нігеро-кордофанська (350 млн), афразійська (350 млн). за кількістю мов найбільшою є нігеро-кордофанська (близько 1400), автронезійська (понад 1000), трансновогвінейська (понад 500).
-        До якої мовної сім'ї належать українці?
Близькість мов не завжди означає близькість генетичного походження народів і навіть рас. Наприклад, азербайджанці і казахи; росіяни і українці; білоруси і українці; болгари і росіяни
 
Однонаціональні держави (моноетнічні) – 70% і більше населення складає одна нація; (Польща, Данія, Японія, Саудівська Аравія, Єгипет, Швеція, Португалія, Італія)
Двонаціональні – Канада, Бельгія.
Багатонаціональні держави (поліетнічні) – Індія, Нігерія…
-        До яких держав за національним складом належить Україна?

(потренуйтесь)
-        Як ви розумієте відмінність між поняттями «етнос» та «нація»? до якої категорії ви б віднесли поняття «американець»? Обгрунтуйте.
-        Назвіть найчисленіші мовні сім'ї світу. До якої з них належить ваша родина?
-        Розрахуйте, який відсоток населення Землі належить до трьох найчисельніших (за кількістю мовців) мовних сімей світу.
-        Наведіть приклад моноетнічних та поліетнічних країн.

Опрацювати §55, підготувати повідомлення про національні меншини та етнічні групи українців.


Урок 63
Тема: Етнічний склад населення України

(подумайте)
-        Якої ви національності? Як її визначають? Чи можуть прізвища свідчити про національну приналежність?
-        Представники яких національностей мешкають у вашому населеному пункті? Чи мають представники однієї національності переваги над іншими?
-        Які події сприяють національній самоідинтифікації?
-        Під час переписів населення збирають дані й про національну приналежність. Навіщо такі дані?

(аналіз діаграми «Динаміка та структура національного складу населення України»)
Національна структура населення:
-        Титульний етнос – дає назву державі
-        Корінні народи (українці, кримські татари, гагаузи)
-        Національні меншини.
Структура національного складу населення України (за переписом 2001 року) – атлас
-        Українці – 77,8%
-        Росіяни – 17.3%...

(робота з картою «Україна. Національний склад населення»)

Регіональні відмінності національного складу населення України.
-        У яких областях проживає найбільше Українців?
-        У яких найменше?
-        Які області мають найбільш моноетнічний склад? (Волинська, Ів-Франківська, Сумська, Тернопільська, Черкаська, Чернігівська)
Причини відмінностей національного складу населення:
-        Компактне проживання давніх переселенців, що освоювали нові території (греки, німці, болгари);
-        Міждержавний поділ, що не враховував меж етнічних територій
-        Напрямки міграційних потоків
-        Родинні стосунки
-        Переселення компактних груп з нестабільних територій
(робота з картою)
Основні райони розселення національних меншин та етнічних груп:
-        Росіяни –АР Крим, схід, Одеська обл.
-        Білоруси…
Національні меншини та етнічні групи у світі

(подумайте)
-        Аргументуйте свою позицію щодо національної політики України.
-        Визначте ті функції держави, де стратегія дій, на ваш погляд, має грунтуватися на національному підході.
-        Чи має титульна нація перевагу над іншими націями в країні? Якщо так, то у чому це виражено? Чи заважає це національним меншинам?
-        Чи означає толерантне ставлення до людей відмову від національного самовизначення, національної самосвідомості?

Опрацювати §56, підготувати повідомлення про релігії світу.


 Увага! Виконати письмово!
 Тест «Розселення. Етнічний склад населення»
І варіант.
1.Як називають процес зростання міського населення та поширення міського способу життя?
А відтворення населення    
Б міська агломерація
В урбанізація           
Г субурбанізація
2.Яке твердження про населення України є правильним?
А в Україна проживає багато національностей
Б русини живуть на кордоні з Росією
В найменшою за площею є Закарпатська область
Г більшість населення України проживає в селищах міського типу
3.Що спільного мають Чернігівська, Херсонська та Миколаївська області?
А мають низький рівень густоти населення
Б мають вихід до морів
В є прикордонними областями
Г є моноетнічними областями
4.Великими селами вважають населені пункти з чисельністю населення:
А до 1 тис. осіб;              
Б 1 тис – 2 тис осіб; 
В 2 тис – 5 тис осіб;      
Г більше 5 тис осіб.
5.У середніх за чисельністю населення містах проживає:
А до 50 тис осіб;               
Б 50тис – 100 тис осіб;
В до 10 тис. осіб;    
Г 100тис – 500 тис осіб.
6.Розподілити міста за функціями:
1) курортні                 
2) промислові                   
3) адміністративні
А Енергодар;
Б Ялта;      
В Херсон; 
7.Розташуйте міста України у порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшого до найменшого).
А Запоріжжя
Б Ковель
В Одеса
Г Ужгород
8.Установіть відповідність між національними та етнічними меншинами і місцями їхнього компактного проживання на території України.
1 росіяни, кримські татари 
2 білоруси, поляки              
3 греки, болгари                   
4 гагаузи, румуни
А Полісся
Б Закарпаття
В Південна Бессарабія                 
Г Приазов̕ я
Д Крим
9.Що таке урбанізація? Як визначається рівень урбанізації? Поясніть, чому дедалі більше населення хоче жити в містах?


Тест «Розселення. Етнічний склад населення»
ІІ варіант.
1.Як називаються скупчення населених пунктів, між якими існують тісні
зв̕ язки та відбуваються маятникові міграції?
А мегаполіс                      
Б міська агломерація
В урбанізація       
Г субурбанізація
2.Яка область України вирізняється найбільшим рівнем густоти населення?
А Київська                        
Б Дніпропетровська
В Львівська         
Г Донецька
3.Що мають спільного Закарпатська, Чернівецька та Одеська області?
А мають вихід до моря
Б мають високу густоту населення
В увійшли до складу України в 1945 році
Г мають у структурі заселення значну частку національних меншин
4. Малими селами вважають населені пункти з чисельністю населення:
А до 1 тис. осіб;              
Б 1 тис – 2 тис осіб;
В 2 тис – 5 тис осіб;     
Г більше 5 тис осіб.
5. У великих за чисельністю населення містах проживає:
А до 50 тис осіб;                
Б 50тис – 100 тис осіб;
В до 10 тис. осіб; 
Г 100тис – 500 тис осіб.
6.Розподілити міста за функціями:
1) курортні                      
2) промислові          
3) адміністративні
А Торез; 
Б Миколаїв;   
В Скадовськ; 
7.Розташуйте міста України в порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшого до найменшого).
А Харків
Б Умань
В Запоріжжя
Г Чернігів
8. Установіть відповідність між національними та етнічними меншинами і місцями їхнього компактного проживання на території України.
1 росіяни         
2 євреї                 
3 угорці            
4 болгари
А містечка Вінниччини та Житомирщини
Б Волинь       
В Закарпаття
Г Донбас
Д Південна Бессарабія
9.Для яких країн характерна хибна урбанізація? Поясніть це явище. Які її наслідки?



Тема: Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні

(подумайте)
-        Чи є ви послідовником якоїсь віри? Якої саме?
-        Яку релігію сповідували українці до введення християнства на Русі? Що ви знаєте про неї?
-        Назвіть усі відомі вам релігії та їхні течії.
-        У чому, на ваш погляд, суттєва відмінність між людьми різних віросповідань?
-        Що ви розумієте під  поняттям толерантність?

Релігія – світогляд і світовідчуття, а також відповідна поведінка і специфічні дії (культи), засновані на вірі в існування  надприродного.
-        Особливості світових релігій?
(робота з картою)
Світові релігії:
-        Християнство (2,4 млрд)
-        Іслам (1,5 млрд)
-        Буддизм (0,4 – 1,3 млрд)
Регіональні релігії:
-        Іудаїзм
-        Індуїзм
-        Сикхізм…

Релігійні вірування в Україні:

-        Православна церква – визначити за картою області з найбільшою кількістю громад
-        Українська греко-католицька церва – визначити за картою області з найбільшою кількістю громад
-        Поширення протестантизму - визначити за картою області з найбільшою кількістю громад
-        Що таке ТОМОС? Як це пов'язано з Україною?

(пригадайте)
-        Що таке релігія?
-        Які світові релігії вам відомі? Де вони поширені?
-        Які приклади регіональних релігій вам відомі? Де вони поширені?
-        Які релігії поширені в Україні?
(подумайте)
Уявіть, що ваш друг є послідовником якоїсь релігії світу. Що ви повинні знати про сутність його віри, канони, обряди, щоб не образити його почуттів?

Опрацювати §57.




Тема: Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення.

(пригадати)
-        Які особливості вікової структури населення окремих регіонів світу й України?
-        За рахунок чого виплачуються пенсії літнім громадянам країни? Які ще пенсійні програми світу вам відомі?
-        Чи може дитина офіційно влаштуватися на роботу? Які обмеження вам відомі?
-        У якому віці ваші дідусі і бабусі вийшли чи збираються іти на пенсію?

1.Трудові ресурси – населення працездатного віку (від 16 до 60 років), а також пенсіонери й підлітки, які працюють.
Пенсійне забезпечення:
           - солідарне
          - капіталізоване (накопичувальне)
(робота з мал. 181 – с. 288)
Основні ознаки трудових ресурсів: стать, вік, освіта, професія, релігія, національність, місце проживання, зайнятість за сферами послуг, суспільні групи.
- Де працюють ваші рідні? Чи потрібна їм для роботи спеціальна освіта?
(робота з таблицею – мал. 184 с. 289)
Якість трудових ресурсів. Країни-лідери за якістю підготовки фахівців за основними галузями освіти.
2.Перехід до міжнародних стандартів оцінки забезпеченості робочою силою, якою користується МОП (міжнародна організація праці)
Ознайомлення з класифікацією МОП
На 2008 рік – економічно активне населення – 22,4 млн. (62,6% від населення віком 15 – 70 років)
На 2015 рік – 18 млн осіб (скільки це відсотків?) - порахувати
Зайняте населення – особи, які займаються економічною діяльністю з метою отримання доходу.
(працюючі за наймом – 80,7%, само зайняті – 19,3%)
Економічно неактивне населення – учні, студенти, пенсіонери, військові строкової служби – 13 млн.

(пригадайте)
-        Що таке економічно активне населення?
-        Що таке трудові ресурси?
-        Які ознаки  трудових ресурсів?

Опрацювати §58


Географічний диктант «Етнічний та релігійний склад населення»

(погодитись або відкинути твердження)

1.Більшість представників негроїдної раси населяє Африку.

2.Більшість представників монголоїдної раси населяє Азію.

3.Українська мова є мовою китайсько-тибетської мовної сім̕ ї.

4.Українська мова, разом з англійською і французькою є мовами однієї мовної групи.

5.Україна, Індія, Росія – однонаціональні держави.

6.Канада, Бельгія – двонаціональні держави.

7.Німеччина, Польща, Італія – однонаціональні держави.

8.Велика Британія, США та Росія – багатонаціональні держави.

9.Титульний етнос України – українці.

10.Кримські татари є корінним народом України.

11.Найбільшу чисельність національних меншин складає населення сходу та півдня України.

12.Росіяни, болгари, білоруси – національні меншини України.

13.Греки та болгари компактно проживають в Україні на Приазов̕ ї.

14.Гагаузи на території України компактно проживають в межах Одеської області.

15.У світі найбільше прибічників ісламу.

16.На території України найбільше прибічників християнства.

17.Найбільше прибічників ісламу в Північній Африці та Західній Азії.

18.На території України найбільше представників католицизму.

19.На території України найбільше прибічників православ̕ я.

20.Етнографічна група гуцули населяє Київську область.




Тема: Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення.

(подумайте)
-        У якій сфері діяльності працюють ваші батьки?
-        У чому різниця між поняттями «трудові ресурси та «ЕАН»?
-        Які позитивні та негативні наслідки надлишку трудових ресурсів?
-        Чи можна визначити рівень розвитку держави за тим, у якій сфері найбільше зайняте її населення?
-        Що таке біржа праці? Які її функції?

Зайнятість- діяльність громадян, повязана з задоволенням особистих та суспільних потреб і приносить їм дохід у грошовій або іншій формі.
Показники зайнятості відображають рівень розвитку держави або її економічне спрямування (аграрна, індустріальна, постіндустріальна)
Зайнятість (буває):
-        Повна та неповна;
-        Добровільна та вимушена;
-        Основна (первинна) та додаткова (вторинна)
Рівень зайнятості – відношення кількості зайнятого населення віком 15 – 70 років до всього населення цього віку.
На 2008 рік рівень зайнятості в Україні – 59,3% (54% для жінок, 65% для чоловіків)

Проблеми та географія зайнятості.
Безробітні – особи у віці 15 – 70 років, які не мали роботи, шукають роботу і готові приступити до роботи. (визначення МОП)
Рівень безробіття – відношення кількості безробітних віком 15 – 70 років до всього економічно активного населення. ( на 2008 рік безробітних 1,4 млн – 6,3%; на 2016 р. – 9,6% економічно активного населення; 490,8 тис. зареєстрованих безробітних)
Для порівняння: Іспанія, Словаччина – 10%, Нідерланди, Данія, Австрія – 4%, середній показник ЄС – 7%.
Проблеми:
-           Приховане безробіття;
-           Неналежна оплата висококваліфікованих працівників
-           Виїзд висококваліфікованих працівників за кордон
Відмінність рівня безробіття за регіонами України. Рівень безробіття у Херсонській області.
Визначити за картою атласу:
           - області з найвищим рівне безробіття
          - області з найнижчим рівнем безробіття.
- Пояснити причини різного рівня безробіття (зареєстрованого).
          - які країни світу мають найвищий рівень безробіття?
          - які країни світу мають найнижчий рівень безробіття?
- Пояснити причини різного рівня безробіття
(робота з діаграмами у підручнику с. 293 – мал. 186) Розподіл робочої сили за секторами економіки.
(робота з діаграмою у атласі)
Структура зайнятості населення.
Виробнича сфера (с/г, промисловість) – кожний п’ятий;
Торгівля – кожний сьомий
Збільшення зайнятих: готельний, ресторанний бізнес, торгівля.
Зменшення зайнятих: с/г, освіта, промисловість.

(потренуйтесь)
Визначте, якій країні (Швеція та Албанія) яка структура зайнятості населення належить. Пояснити вибір:
1)     с/г – 2%, промисловість – 12%, сфера послуг – 86%
2)     с/г – 41,8%, промисловість – 11,4%, сфера послуг – 46,8%


Опрацювати §68, повторити §54 – 67 (готуватись до контрольної роботи).



Увага! Виконати письмово! Робота не перездається!

Контрольна робота за темою розділу
«Населення України та світу».
І варіант
І рівень. (кожне завдання оцінюється по 0,5 бали)
1.Виїзд населення за межі країни називається:
а) імміграція;         
б) подорожі;        
в) еміграція;          
г) туризм.
2.У середніх за чисельністю населення містах України проживає:
а) до 50 тис осіб;                           
б) до 10 тис. осіб;     
в) 50тис – 100 тис осіб;                
г) 100тис – 500 тис осіб.
3.Великими селами вважають населені пункти з чисельністю населення:
А) до 1 тис. осіб;                              
б) 2 тис – 5 тис осіб;     
в) 1 тис – 2 тис осіб;                         
г) більше 5 тис осіб.
4.Як називається система державних заходів з регулювання народжуваності в бажаному напрямку?
А демографічна політика
Б демографічна революція
В демографічна ситуація
Г демографічний вибух
5.Як називаються скупчення населених пунктів, між якими існують тісні
зв̕ язки та відбуваються маятникові міграції?
А мегаполіс                      
Б міська агломерація
В урбанізація      
Г субурбанізація
6.Як називається система державних заходів з регулювання народжуваності в бажаному напрямку?
А демографічна політика
Б демографічна революція
В демографічна ситуація
Г демографічний вибух
ІІ рівень. (кожне завдання оцінюється по 1 балу)
7.Розташуйте міста України у порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшого до найменшого).
А Запоріжжя
Б Ковель
В Одеса
Г Ужгород
8.Установіть відповідність між національними та етнічними меншинами і місцями їхнього компактного проживання на території України.
1 росіяни, кримські татари 
2 білоруси, поляки               
3 греки, болгари                    
4 гагаузи, румуни
А Полісся
Б Закарпаття
В Південна Бессарабія                 
Г Приазов̕ я
Д Крим
9.Установіть послідовність націй в порядку зменшення в них чисельності в Україні (від найбільшого до найменшого).
А росіяни
Б кримські татари
В українці
Г гагаузи
ІІІ рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
10.Що таке «діаспора»? Зазначте країни з найбільшою українською діаспорою. Вкажіть основні причини їх виникнення.
ІV рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
11.Що таке «однонаціональні» і «багатонаціональні» країни? Назвіть їх приклади. Поясніть, чому толерантне ставлення до представників інших рас та національностей стає дедалі важливішим.




Контрольна робота за темою розділу
«Населення України та світу».
ІІ варіант
І рівень. (кожне завдання оцінюється по 0,5 бали)
1.В'їзд громадян інших держав у країну називається:
а) імміграція;        
б) подорожі;         
в) еміграція;        
г) туризм.
2.У великих за чисельністю населення містах України проживає:
а) до 50 тис осіб;                           
б) до 10 тис. осіб;     
в) 50тис – 100 тис осіб;                
г) 100тис – 500 тис осіб.
3.Середніми селами вважають населені пункти з чисельністю населення:
а) до 1 тис. осіб;                              
б) 2 тис – 5 тис осіб;     
в) 1 тис – 2 тис осіб;                         
г) більше 5 тис осіб.
4.Як розрахувати природний приріст населення?
А народжуваність + смертність
Б народжуваність – смертність
В народжуваність х смертність
Г смертність – народжуваність
5.Як називають процес зростання міського населення та поширення міського способу життя?
А відтворення населення     
Б міська агломерація
В урбанізація            
Г субурбанізація
6.Що таке «старіння нації»?
А зростання тривалості життя в країні
Б відтік людей працездатного віку за кордон
В зростання частки людей літнього віку
Більш пізній вихід людей на пенсію
ІІ рівень. (кожне завдання оцінюється по 1 балу)
7.Розташуйте міста України в порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшого до найменшого).
А Харків
Б Умань
В Запоріжжя
Г Чернігів
8. Установіть відповідність між національними та етнічними меншинами і місцями їхнього компактного проживання на території України.
1 росіяни      
2 євреї              
3 угорці         
4 болгари
А містечка Вінниччини та Житомирщини
Б Волинь     
В Закарпаття
Г Донбас
Д Південна Бессарабія
9.Розташуйте країни світу в порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшої до найменшої)
А Індія
Б США
В Китай
Г Індонезія
ІІІ рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
10.Зазначте регіони світу та регіони України з найбільшою та найменшою густотою населення. Що вплинуло на такий розподіл населення?
ІV рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
11.Які вам відомі типи відтворення населення? Наведіть приклади країн за типами відтворення населення. Про які демографічні процеси свідчить певний тип відтворення?




Завдання  підсумкової контрольної роботи (річної)

І варіант.

І Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1.Україна за формою державного правління:

А) парламентська республіка;                        

б) конституційна монархія; 

в) парламентсько – президентська республіка.

2. Протяжність України з півночі на південь становить:

А) 893 км;                           

б) 1056 км;                         

в) 1316 км.

3. До складу України входить … області:

а) 24;                                         

б) 27;                                     

в) 25.

4.На кліматичній карті для демонстрації середньої температури січня або липня використано умовні знаки:

А) спосіб ареалів;              

б ) спосіб картограм;          

в) спосіб ізоліній.

5. Найродючіші ґрунти України:

А буроземи                                         

Б каштанові

В чорноземи                                       

Г коричневі

6. Із запропонованого переліку оберіть рослину, занесену до Червоної книги України:

А граб                                                 

Б кульбаба лікарська

В тюльпан Шренка                           

Г ряст порожнолистий 

7. Оберіть з переліку тварину, занесену до Червоної книги України:

А лелека чорний                                 

Б вуж звичайний

В норка                                                 

Г ворон  

8.Найбільш заболочений ПТК України – це:

А Степ;                                                  

Б Українське Полісся;

В Лісостеп;                                            

Г Українські Карпати.

ІІ Завдання на встановлення послідовності або відповідності

9.Розташуйте міста України у порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшого до найменшого).

А Запоріжжя              

Б Ковель             

В Одеса                 

Г Ужгород

10.Розташуйте країни світу в порядку зменшення в них кількості населення (від найбільшої до найменшої)

А Індія                        

Б США              

В Китай                  

Г Німеччина

11.Встановити відповідність між географічними об̕ єктами і ПТК, в межах яких вони розташовані:

1. Гора Роман-Кош                      

2.Затока Сиваш                            

3. Дніпровський лиман               

4. Озеро Синевир

А Українські Карпати

Б Кримські гори 

В Мішані ліси                       

Г Чорне море 

Д Азовське море

12.Встановити відповідність між типовими компонентами природи і ПТК, в межах яких вони проявляються:

1. дерново-підзолисті ґрунти     

2. мало опадів                              

3. ведмідь бурий                          

4. дуб скельний

А Українські Карпати

Б Кримські гори

В Мішані ліси                           

Г Степ

Д Лісостеп

ІІІ Завдання з використанням математичних розрахунків або карти.

13.Використовуючи масштаб карти «Україна. Політико-адміністративний поділ» (1:3500000), визнач відстань між Херсоном та Запоріжжям, яка на цій карті складає 7 см.

14. Користуючись картою атласу «Україна. Політико-адміністративний поділ», визнач різницю місцевого часу між містом Львів (24º сх.д) та містом Київ (30º сх.д).

ІV Завдання відкритого типу.

15.Що таке «однонаціональні» і «багатонаціональні» країни? Назвіть їх приклади. Поясніть, чому толерантне ставлення до представників інших рас та національностей стає дедалі важливішим.

Вітаю! Це остання контрольна робота з географії у цьому навчальному році!


Тема: Природа Херсонської області. 


Тема: Населення Херсонської області