6 клас географія

Підручник для завантажування:

Підручник для перегляду:

Атлас для завантажування

Атлас для перегляду:

вересень
Повторення
Урок 1.
Тема:Походження та будова Землі.



Урок 2.
Тема: Повторення. Пізнаємо природу Землі. Земля на глобусі і фізичній карті.


Урок 3.

Тема: Повторення. Пізнаємо природу Землі. Суходіл, вода та повітряна оболонки на Землі.

Урок 4.
Діагностична контрольна робота з географії 

І Завдання з вибором однієї правильної відповіді (по 0,5 балів)

1.Уявна лінія, яка ділить земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну:

А полюс;            

Б меридіан;             

В екватор;          

Г земна вісь.

2. «Внутрішнім сонцем Землі» називають…

А мантія             

Б земна кора          

В ядро              

Г літосфера

3.Найбільше прісної води зосереджено:

А у Світовому океані

Б у річках

В у льодовиках

Г у підземних водах

4.Об̕ ємна модель Землі:

А географічна карта    

Б план місцевості       

В глобус    

Г малюнок        

5.Вкажіть газ, якого в повітрі найбільше:

А кисень               

Б азот                   

В вуглекислий газ 

Г аргон.

6.Зазначте, чим ґрунт відрізняється від гірських порід.

А кольором         

Б твердістю          

В родючістю     

Г пластичністю

7.Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро чи море, називають:

А витік

Б русло

В гирло

Г притока

8.Частина суходолу з трьох сторін оточена водою:

А материк

Б острів

В півострів

Г архіпелаг

ІІ Завдання на встановлення послідовності або відповідності (по 0,25 балів за кожну правильну відповідність або послідовність)

9.Установіть відповідність між показниками погоди та метеорологічними приладами:

1 атмосферний тиск  

2 температура повітря   

3 вологість повітря    

4 напрям вітру

А психрометр

Б барометр

В флюгер                                   

Г термометр

10.Встановіть послідовність показників масштабу за ступенем зменшення (від більшого до дрібнішого) :

А 1:50000                                                                   

Б 1:50000000

В 1:500000

Г 1:5000000

11.Встановіть відповідність між об̕ єктами та їх ознаками:

1 найбільший океан  

2 найбільший материк  

3 найбільший острів   

4 найбільший півострів

А Гренландія

Б Тихий

В Аравійський                    

Г Євразія

12. Встановити відповідність між оболонками Землі та їх ознаками:

1 тверда оболонка  

2 водна оболонка     

3 повітряна оболонка 

4 оболонка, в якій існує життя

А біосфера

Б атмосфера

Г літосфера       

Д гідросфера

ІІІ Завдання з використанням математичних розрахунків або карти. (по 1 балу)

13. Порівняйте полярний (6357км) та екваторіальний радіус (6378) Землі, знайшовши різницю. Зробіть висновки про те, які наслідки для форми Землі матиме така різниця.

14. Зробіть розрахунки, порівнявши висоту Джомолунгми (8848м) - найвищої гори планети і Говерли (2061м) – найвищої гори України. Визначте на скільки Джомолунгма вища від Говерли і у скільки разів.

ІV Завдання на пошук декількох правильних відповідей. (2 бали)

15.Оберіть з переліку чотири риси унікальності планети Земля:

1 найближча до Сонця

2 наявна велика кількість води

3 найбільша за розміром

4 вода існує у трьох агрегатних станах

5 існує ґрунт

6 переважає суходіл

7 наявність повітряної оболонки 



Вступ

Урок 5.

Тема: Географія як наука про Землю. Методи географічних досліджень.


Урок 6.
Тема: Особливості організації власних географічних спостережень
Домашнє завдання: опрацювати §3 (с.11-13), повторити §1,2, завести календар погоди

РОЗДІЛ І. Земля на глобусі й карті. 
Тема 1. Глобус – модель Землі 

Урок 7.
Тема: Форма і розміри Землі. Навколосвітня подорож Ф. Магеллана
Тест з теми "Вступ":
Домашнє завдання: опрацювати §4 (с. 16-20)


Урок 8.
Тема:Рухи Землі та їх наслідки.


Домашнє завдання: опрацювати §5 (с. 21-23)

жовтень

Урок 9.
Тема: Глобус та його види, умовні знаки. Визначення напрямів на глобусі.
Домашнє завдання: опрацювати §6 (с.24-28)


Урок 10.
Тема:Зображення земної поверхні на космічних знімках та глобусі, картах, планах місцевості. 

Домашнє завдання: опрацювати §7 (с.29-32), виконати практичну роботу і надіслати на ел. адресу: lyudmila0110avd@gmail.com



Урок 11.
Тема:Визначення напрямків на картах та на місцевості
Домашнє завдання: опрацювати §8 (с.33-35) 
Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeq3ds_gVEdzw89NweyKsh3trVtqaFl8TotCOwMArZPcxP2Ow/viewform


Урок 12.
Тема:Масштаб та його види. 
Практична робота «Порівняння зображень однієї 
ділянки місцевості на картах різних масштабів».

Завдання 5. Встановити відповідність між показниками 
іменованого та числового масштабів:

Домашнє завдання: опрацювати §9 (с. 36-38)


Урок 13.
Тема:Визначення відстаней між об’єктами на глобусі та карті  й плані місцевості.
Домашнє завдання: опрацювати §10 (с40-44), виконати вправи на с.44

Урок 14.
Тема:Шкільні географічні карти, географічні атласи, картографічні онлайн-ресурси.
Домашнє завдання: опрацювати §11 (45-47), виконати одне з завдань на с.48

Урок 15.
Тема:Загальногеографічні та тематичні карти. Легенди загальногеографічних та тематичних карт.


Урок 16.
Тема:Географічна карта в житті людини. 

Домашнє завдання: повторити §1-12



Урок 17.
Тема: Підсумковий урок із теми «Вступ. Земля на глобусі й карті».
Виконати роботу:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfNU3zV_i4_0TvxuXHR-yDH1tvQk9uFCd_Mo7X8M6WhznkANQ/viewform

Урок 18.
Тема: Корекція досягнення очікуваних результатів навчання

Урок 19.
Тема:Будова літосфери.


Урок 20.
Тема: Літосферні плити, механізм та наслідки їх переміщення. 
Домашнє завдання: опрацювати §16 (с.61-65), виконати практичну роботу, підготувати факти про землетруси


Урок 21.
Тема:Землетруси. Вулканізм. Сейсмічні пояси світу 


Урок 22.
Тема: Зовнішні процеси на земній поверхні.

Тест «Внутрішні сили Землі»


Урок 23.

Тема: Абсолютна і відносна висота точок. Горизонталі. Шкала висот і глибин.

(подумайте)

-        Які нерівності земної поверхні зустрічаються у вашій місцевості?

-        Навіщо необхідні знання про нерівності земної поверхні?

(прочитайте)

Як ви вже зрозуміли, нерівності земної поверхні спричиняють значні труднощі при будівництві залізниць, автодоріг, будівель. Вимірювання нерівностей і визначення їх положення на місцевості вимагає спеціальних знань і точних приладів. Наука геодезія займається вивченням і удосконаленням методів вимірювання відстаней, кутів і висот на поверхні Землі.

Вимірювання нерівностей земної поверхні називається топографічною зйомкою, на місцевості її проводять топографи. Дані, зібрані топографами, використовуються картографами при створенні планів і карт.


Відносна висота місцевості – перевищення однієї точки над іншою.  
Абсолютна висота місцевості – висота місцевості, визначена від рівня моря

 
Найвища абсолютна висота – 8848м – Джомолунгма; найнижча – рівень Мертвого моря (-395м)
Знаки – репери

 Зображення нерівностей земної поверхні на плані та карті:

Горизонталі – лінії, що з’єднують точки з однаковою висотою.

Бергштрихи – короткі лінії, що вказують напрямок зниження.

Шкала висот та глибин


(практикум)


Домашнє завдання: опрацювати §19, виконати практичну роботу  і надіслати вчителю


Урок 24.

Тема: Форми рельєфу поверхні Землі. Рельєф суходолу. Рівнини. 


Урок 25.

Тема: Рельєф суходолу. Гори. 
Домашнє завдання: опрацювати §21, виконати практичну роботу (завдання 3,4)


Урок 26.

Тема: Рельєф дна океану.


Урок 27.

Тема: Мінерали і гірські породи. Корисні копалини.
Домашнє завдання: опрацювати §23, підготуватись до контрольної роботи

Урок 28 
Тема: Діагностична контрольна робота 



Урок 29 
Тема: Підсумковий урок із теми «Літосфера»
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfUlEerc6-Y2JKTI8vB6mpV-h2RoB2kBQ81SO_z0BGLzEfP3Q/viewform



ІІ семестр
Урок 31

Тема:Склад і будова атмосфери



Домашнє завдання: опрацювати §24 (с.106- 110)

Урок 32

Тема:Нагрівання атмосферного повітря. Добовий хід температури повітря
1.Як і чому нагрівається земна поверхня (кут падіння сонячних променів) 
2.Температура повітря, її зміни, причини.
3.Зміни температури протягом доби (максимальні, мінімальні показники, амплітуда температур, середня температура) 
Домашнє завдання: опрацювати §25 (с. 11-115), виконати практичну роботу

Урок 33
Тема: Річний хід температури повітря, причини його коливання. 
Домашнє завдання: опрацювати §26,  повторити §25, виконати практичну роботу



Урок 34

Тема: Атмосферний тиск.

(проблемні питання)

-        Чи має повітря вагу?

-        Чому в людини на висоті понад 4000 м можуть лопатися кровоносні судини?

-        Чому риби, що живуть на великих глибинах, не відчувають тиску води, а для людини він згубний? 

Спостерігаючи, як ходять, бігають, стрибають люди, нікому на думку не спаде, що на кожного з них тисне стовп атмосферного повітря масою близько 15 т. спробуйте уявити себе, весело підстрибуючи з таким тягарем на плечах. Не виходить? Звідки взялася така маса повітря і чому ми не беремо її до уваги щохвилини? 



Досліди Торічеллі – поцікавтесь в Інтернеті.
Атмосферний тиск – це сила, з якою тисне повітря на одиницю поверхні. Нормальний атмосферний тиск. (760 мм рт. ст., на 1 см повітря давить із силою трохи більше 1 кг)
Прилад, що вимірює атмосферний тиск - барометр.

Зміни атмосферного тиску з висотою .

Планетарні пояси атмосферного тиску


Лінії з однаковим атмосферним тиском на карті – ізобари




Урок 35

Тема уроку: Вітер. Постійні та змінні вітри.
(пригадайте)

-        Що таке атмосферний тиск?

-        Хто вперше виміряв атмосферний тиск?

-        Яким вважається нормальний атмосферний тиск?

-        За допомогою якого приладу вимірюється атмосферний тиск, у яких одиницях?

-        Як пов’язані між собою температура повітря та атмосферний тиск?

-        Як ви спостерігаєте за вітром?

-        Вітри якого напрямку переважають у вашій місцевості?

1.Поняття «вітер», його основні характеристики.

- Вітер – рух повітря в горизонтальному або близькому до нього напрямку з області більш високого тиску в область більш низького.

- причини виникнення вітрів (неоднаковий атмосферний тиск внаслідок неоднакового нагрівання повітря);

- основні характеристики вітру: швидкість та сила, напрямок.

- прилад для вимірювання напрямку та швидкості вітру: флюгер, анемомерт 

- визначення сили та швидкості вітру за місцевими ознаками 

2.Узагальнення даних спостереження за вітром – побудова рози вітрів. 

3.Типи вітрів:

- постійні вітри, причини та місця їх виникнення – пасати , західні вітри.

- змінні вітри, причини та місця їх виникнення – бризи (мал. 140, с. 134), фьони, мусони.





4.Значення вітру (формує рельєф, руйнівна сила, для роботи вітрових електростанцій, для парусних суден)

Домашнє завдання. опрацювати §28 (с. 127-133), виконати практичну роботу



Урок 36

Тема уроку: Вода в атмосфері

(пригадайте)

-        Які є агрегатні стани води?

-        Який склад атмосфери?

-        У якій частині атмосфери міститься майже вся водяна пара?

-        Як водяна пара потрапляє до атмосфери?

1.Водяна пара – атмосферна вода

- випаровування

- насичення водяною парою: насичене повітря (увібрало максимальну кількість водяної пари, або досягло точки роси), ненасичене повітря (містить водяної пари менше, ніж можливо)

2.Вологість повітря – вміст водяної пари у повітрі

- абсолютна вологість – кількість водяної пари, що міститься в повітрі у даний момент за даної температури (г/м3)

- відносна вологість – ступінь насичення повітря водяною парою (%)


Задача (зразок)

Визначити відносну вологість повітря, якщо при температурі повітря + 10˚ С абсолютна вологість повітря складає 5,5 г/м3.

Розв̕ язання:

Якщо максимальний вміст води у повітрі при даній температурі складає 9 г/м3, приймемо його за 10%, однак на даний момент повітря містись 5,5 г/м3 води. Можемо скласти логічний ряд або пропорцію.

9 г/м3 – 100%

5,5 г/м3 – Х,           Х= 5,5 г/м3 х 100% : 9 г/м3 = 61%

Відповідь: Відносна вологість повітря складає 61%

- значення вологості повітря (Навіщо зволожувати або осушувати повітря?)

- прилад для вимірювання відносної вологості повітря - гігрометр.





Задачі для допитливих
Пригадаємо:
Чим вища температура повітря, тим більше водяної пари воно може вмістити.
Абсолютна вологість повітря - кількість водяної пари, що міститься у повітрі при даній температурі

Відносна вологість повітря - відношення фактичного вмісту водяної пари , що міститься у повітрі, до можливого при даній температурі, виражене у відсотках

Тобто: в= а : А х 100%, 
де в - відносна вологість повітря, 
а - абсолютна вологість повітря, 
А - максимальний вміст водяної пари за даної температури

(практична частина)
Задача 1.
За температури +10ºС абсолютна вологість повітря становить 3 г/м3. Визначте його відносну вологість , якщо максимальний вміст водяної пари при даній температурі 9 г/м3.
(с.141, завдання 5)

Задача 2.
За температури +10ºС (максимальний вміст 9 г /м3) абсолютна вологість повітря становить 4 г/м3. Визначте його відносну вологість повітря.

Задача 3.
За температури +20ºС (максимальний вміст 17 г /м3) абсолютна вологість повітря становить 10 г/м3. Визначте його відносну вологість повітря.

Задача 4.
За температури +30ºС (максимальний вміст 30 г /м3) абсолютна вологість повітря становить 12 г/м3. Визначте його відносну вологість повітря.

Урок 37

Тема: Хмари і туман.

(пригадайте)

-        У яких агрегатних станах може бути вода?

-        За яких умов відбувається перехід з одного агрегатного стану в інший?

1.Згущення водяної пари:

- туман 

- хмари 

2.Процес утворення хмар

3.Види хмар 

- перисті 

- купчасті 

- шаруваті – до 2 км

4.Хмарність, ступінь хмарності. Туман. 

( запитання на повторення)

-        Чим хмари відрізняються від туману?

-        Як утворюються хмари?

-        Які види хмар за формою вам відомі?

-        На якій висоті формуються перисті хмари?

-        На якій висоті формуються купчасті хмари?

-        На якій висоті формуються шаруваті хмари?

-        Як визначити ступінь хмарності?

Домашнє завдання: опрацювати §30 (с. 139-143) повторити §29



Урок 38
Тема уроку: Опади, їхні види, вимірювання. 

(пригадайте)

-        Які види опадів ви знаєте?

-        Які опади випадають у вашій місцевості?

-        Коли випадає сніг?

1.Формування опадів. 



2.Прилади, що вимірюють опади – опадомір, плювіограф, снігомірна рейка



4.Нерівномірність планетарного розподілу опадів. 



(запитання на повторення)

-        Які види опадів ви знаєте?

-        Як утворюється дощ?

-        Як утворюється град?

-        Як утворюється сніг?

-        Якими приладами вимірюють кількість опадів?

-        Як опади розподіляються на Землі?


Домашнє завдання. опрацювати §31, повторити §30, виконати і надіслати практичну роботу



Урок 39

Тема: Погода, її елементи. 

1.Погода – стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості, в даний час.

2.Показники погоди:

- температура повітря,

- атмосферний тиск

- вітер

- вологість

- хмари

- опади та інші явища

3.Мінливість погоди, чинники мінливості (зміни кута падіння сонячних променів протягом доби, року; неоднорідність рельєфу; рух повітряних мас)

Зміни погоди:

- Періодичні (протягом доби, року)

- Неперіодичні

4.Типи погоди:

- за температурними умовами

- за характером переміщення повітряних мас: ясна або малохмарна погода, хмарна з проясненнями та короткочасними зливами, хмарна дощова погода, сльотава погода.

5.Способи вивчення нижнього шару атмосфери.

- метеостанції, радіолокатори, супутники

- синоптичні карти, прогноз погоди

- місцеві ознаки погоди

Домашнє завдання: опрацювати §32, повторити §24-31, виконати практичну роботу


Урок 40

Тема: Клімат. Кліматична карта світу, України.

1.Поняття про клімат, як багаторічний режим погод.

2.Кліматотвірні чинники:

- сонячна енергія

- рух повітря 

- земна поверхня



3. Кліматичні пояси: основні та перехідні 

4.Характеристика основних кліматичних поясів:

- полярні (арктичний, антарктичний)

- помірні

- тропічні

- екваторіальні

Домашнє завдання: § 33 опрацювати, виконати тест «Погода» 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScezJgsFxQNzQpfSY_VhC24NmC1xvetiPtFCWXf5oqx6yyqHQ/viewform


Урок 41

Тема: Небезпечні і рідкісні атмосферні явища.

Домашнє завдання: опрацювати §34 (с.162-167)



Урок 42

Тема: Людина і атмосфера.

1.



2.Сучасні зміни клімату. Клімат майбутнього.


3.Основні заходи збереження кліматичного балансу на планеті.

Домашнє завдання: опрацювати §35, повторити §24 – 34, готуватись до контрольної роботи, намалювати міні-плакат, що закликає захистити атмосферу.



Урок 43

Підсумковий урок із теми «Атмосфера». Виконати роботу за посиланням: 


Урок 45
Тема: Складові гідросфери. Світовий океан. Острови в океані. Карта океанів. 

- У яких станах перебуває вода?
- Де можна побачити воду у рідкому стані? У газоподібному? У твердому стані?
- За яких умов вода переходить з одного стану в інший?
- Яка роль води в природі?
Поняття «гідросфера» - водна оболонка Землі.
Склад гідросфери:

- Світовий океан – 96%
- води суходолу: підземні води (2%), поверхневі води (0,02%), льодовики (1,8%), вода в атмосфері та в живих організмах.
Світовий колообіг води в природі
Домашнє завдання.
опрацювати §36, вчити визначення частин океану, виконати практичну роботу


Урок 46
Тема: Властивості вод Світового океану.





Домашнє завдання: опрацювати §37


Урок 47

Тема: Рухи води у Світовому океані.
Пригадати:
-        Що таке Світовий океан?
-        Які частини Світового океану вам відомі?
-        Які океани вам відомі? 
-        Як виникає вітер?
-        Які постійні вітри вам відомі?

Уявити себе на безлюдному острові. Як можна передати світові вісточку про себе? Як ця звістка потрапить до людей?

1.Види руху води в океані:
- вітрові хвилі
- цунамі
- припливи та відпливи
- морські течії

2.Вітрові хвилі – коливання поверхні води, зумовлені вітром.  

Причини високих хвиль:
-        Шлях вітру над водною поверхнею – більша сила вітру – вища хвиля («ревучі сорокові», «несамовиті п’ятдесяті»
-        глибина океану – зростання хвиль. (найвищі хвилі у Тихому океані)
3.Цунамі – хвилі, зумовлені землетрусами і виверженням вулканів.

-  охоплює усю водну товщу
- поширюється у різні боки від місця виникнення
- з наближенням (швидкість 50 – 1000 км/год.) до узбережжя стрімко і різко зростають
випадки цунамі: 01.04.1946 р. – Гавайські острови (18м); 26.12.2004 – Індійський океан – узбережжя Шрі – Ланки, Індії, Мальдівів…; 11.03.2011 – Японські острови (10 м)
4.Припливи та відпливи – періодичні коливання рівня води океану, зумовлені силами тяжіння Місяця і Сонця. 
Найвищі припливи – затока Фанді (до 18 м)
5.Морські течії – безперервний рух морських вод з одного місця в інше.



Схема утворення течій - розглянути за картою океанів або фізичною картою світу.

Отже, повторити:
-        Назвати види руху води.
-        Що таке вітрові хвилі? Які причини їх виникнення?
-        Що таке цунамі?
-        Що таке припливи та відпливи? Причини їх виникнення?
-        Що таке морські течії? Які причини їх виникнення?

Робота з картою - знайти на карті теплі та холодні течії.
Домашнє завдання: опрацювати §38, повідомлення про живі організми океанів



Урок 48
Тема: Життя в океанах і морях. Ресурси Світового океану. Господарська діяльність людини у Світовому океані.
-        Які багатства дає нам Світовий океан?




Домашнє завдання: опрацювати §39,40  повторити §36-38,  виконати тест «Світовий океан» за посиланням 


Урок 49
Тема: Води суходолу. Річка: річкова долина, річкова система, басейн річки, вододіл. Живлення, водний режим річки. 

(пригадайте)

-        Що ми відносимо до вод суходолу?

-        Які річки є у вашій місцевості?

-        Чому люди здавна селились на берегах річок?



1.Річка – природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині.


Будова річки:
-        Витік - місце, де річка бере початок

-        Гирло - місце, де річка закінчується, впадаючи в іншу річку або в озеро чи море

Кожна річка несе свої води (впадає) в певне море чи затоку (частини океанів). Тому, коли говорять, що річка відноситься до басейну Тихого океану (чи якого іншого), то це означає, що вона впадає у море чи затоку саме Тихого океану (чи іншого)

-        Притоки: праві, ліві

2.Річкова система – головна річка з усіма притоками
Довжини найбільших річок:
Ніл (6852 км), Міссісіпі (6420 км). Амазонка (6992 км), Об (5410 км), Волга (3530 км), Дніпро (2201 км)

3.Річкова долина, її частини.
Річкова долина – пониження, у якому тече річка:
-        Річище (русло) – заглиблення у долині, де води річки течуть постійно;
-        Заплава – частина річкової долини, яка затоплюється, коли річка виходить з берегів;
-        Тераси
4.Річковий басейн, вододіл.
Площа, з якої вода стікає в одну річку (головна річка збирає свої води), називається річковим басейном
Вододіл - межа, що розділяє сусідні річкові басейни

5.Живлення річок
- снігове
- дощове
- льодовикове
- підземними водами
- змішане
6.Режим річок:

- повінь 
- межінь
- льодостав
- паводок


Домашнє завдання: опрацювати §41, виконати практичну роботу


Урок 50
Тема: Робота річок. 
Домашнє завдання: опрацювати §42, повторити §41, виконати практичну роботу

Урок 51
Тема: Озера, походження озерних улоговин, солоність. 

(пригадайте)

-  Що ми відносимо до внутрішніх вод?

1.Озера – заповненні водою западини суходолу, безпосередньо не пов’язані з морем.


В озерах планети містилься більше води, ніж у річках, однак життя озер нетривале. Якщо озеро не поповнюється водою річок, струмків, підземними опадами або опадами, то через якийсь час воно міліє і або заболочується, або й засолюється та пересихає. 
Озера трапляються і на рівнинах і в горах. Бувають найрізноманітнішими за розміром, глибиною, походженням озерної улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. 

2. Озера – рекордсмени. (знайдіть на карті)
Най більше за площею озеро – Каспійське (376 тис. км2)
Серед прісноводних озер найбільше за площею – оз. Верхнє (82,4 тис км2)
Найдовше озеро – Танганьїка (на 650 км протяжність)
Найглибше озеро – Байкал (глибина 1620 м), лідер за обємом води
Найсолоніше озеро – Мертве море
Найбільше високогірне озеро - Тітікака
Рекордсмени України:
Найбільше – Ялпуг (149 км2)
Найглибше – Світязь (глибина 58,4 м)
Найвисокогірніше – Бребенескул ( на висоті 1801 м)

3.Типологія озер за походженням озерної улоговини:
- залишкові – улоговини на місці залишків давніх морів (Каспійське, Аральське)
- тектонічні – улоговина утворилась в результаті рухів земної кори (Байкал, Вікторія, Танганьїка)
- вулканічні – улоговинами є кратери згаслих вулканів (озера Камчатки)
- льодовикові – улоговини утворені в результаті механічної дії льодовика (Велике Ведмеже, Бребенескул)
- заплавні – улоговинами є залишки старих річкових русел (Круглик, Безмен в Херсонській обл.)
- лиманні – озерна улоговина утворилась в результаті відділення частини морського узбережжя косою (Сасик (Кундук), Куяльник).
- загатні – озерна улоговина утворилась в результаті відділення обвалами в горах частини річкового русла (Синевир)
- карстові – озерна улоговина утворилась в результаті розчинення водою гірських порід (Світязь)
- Які типи озерної улоговини поширені на Херсонщині?
4.Типологія озер за солоністю:
- прісні (менше 1‰ солі)
- солоні (солоність до 47‰)
- мінеральні (солоність перевищує 47‰)

5.Озера за особливостями стоку:
- стічні – озера, з яких витікають річки
- безстічні – озера, з яких річки не витікають

6.Значення озер.
- Як людина використовує озера?


Завдання 2. Встановити розташування озер:

Домашнє завдання: опрацювати §43 (с. 209-212), виконати практичну роботу





Урок 52

Тема: Болота, особливості їх утворення та поширення.

(подумайте)
-        Чим, на вашу думку, болото відрізняється від озера?
-        Яке походження має торф?
 До озер люди завжди ставилися з любов,ю і повагою, а в болотах вбачали згубне, страшне місце з драговинами й трясовинами, комарами й мошками, неприємним запахом і густим туманом. Люди завжди боялися боліт, населяли їх негативними казковими персонажами – потворами, водяниками. Але виявляється, крім непривабливого боку боліт є й інший. І з цього боку болота постають перед нами казковими героями. Чому? Про це ми довідаємося.
1.Болото – це надмірно зволожена ділянка суходолу із застояною водою, поросла вологолюбною рослинністю, з решток якої утворюється торф.
Утворення боліт:
1)     У місцях, де надмірна волога (опадів випадає більше, ніж випаровується)
2)     У місцях, де близько до поверхні залягають підземні води;
3)     Унаслідок заростання озер 
(пошукайте на карті)
Де на планеті найбільше боліт?
2.Типи боліт (за характером живлення):
1) верхові болота – утворені за рахунок надмірної кількості опадів, розташовані на підвищених місцях.
2) низинні болота – утворені за рахунок близького залягання грунтових вод а також поверхневого слоку (в заплавах річок, на місці колишніх озер)

3.Значення боліт:
1) зберігають зайву воду, яка потім може бути використана
2) середовище існування для багатьох видів рослин та тварин
3) у болотах утворюється торф (пригадайте з уроків біології яка рослина є основним торфоутворювачем)
4) регулюють склад атмосферного повітря (як саме?)
(практикум) 
Задача
За рік з відмерлих рослин у болотах утворюється 1 мм торфу. Вік сучасних торфовищ становить щонайменше 5 тис. років. Обчисліть, який шар торфу утворився за цей час у них.

(пригадайте)
-        Що таке болото?
-        Як утворюються болота?
-        Де на земній кулі багато боліт?
-        Які типи боліт розрізняють за характером живлення?
-        Яке значення мають болота?

Домашнє завдання: опрацювати §43 (с. 212-214)


Урок 53

Тема: Льодовики. Багаторічна мерзлота.

Третина прісної води міститься у льодовиках. Вона в них ніби «законсервована» на випадок змін кліматичних умов. Якби всі льодовики розтанули, то рівень Світового океану піднявся б на 64 м! Тоді затопило би величезні ділянки суходолу. Сьогодні ми дізнаємось чим відрізняється льодовик від звичайного льоду та які особливості скупчення льоду на нашій планеті. Гляціологи – це вчені, які вивчаю утворення та поширення льодовиків.

1. Льодовики – багаторічні природні рухомі скупчення льоду. 
На відміну від річкової криги, льодовик утворюється не з води, а зі снігу. Може утворюватись там, де снігу випадає більше, ніж встигає розтанути. Це полярні широти та гори на великій висоті.
Межу в горах, вище якої сніг протягом року не встигає розтанути, називають сніговою лінією. Вище снігової лінії нагромаджений сніг поступово ущільнюється і стає льодом. Висота снігової лінії зменшується від екватора до полюсів. Найвища – біля екватора (близько 4500м), у помірних широтах – близько 3000 м, десь на рівні моря – у полярних широта.
2. Типи зледеніння: 

- гірське – на вершинах високих гір (покривають шапками або заповнюють заглибини на схилах; під дією своєї маси здатні рухатись – текти; поширення: Гімалаї, Памір, Тянь-Шань; формують рельєф (виорюють борозни та згладжують виступи, переносять уламки), накопичують прісну воду. живлять річки

 – покривне – формуються у полярних широтах, де снігова лінія проходить дуже низько; утворюють куполи, лід наростає у центрі купола і розтікається до країв; поширення: Антарктида, Арктика, Гренландія; утворюють айсберги, накопичують прісну воду

 - багаторічна мерзлота – формується в районі полярних кіл, де температури нижчі 0; гірські породи ніби зцементовуються промерзлою водою (формується підземний лід), товщі мерзлих порід можуть бути від декількох метрів до 1500м; під час короткого полярного літа можуть розтанути лише верхні прошарки; охоплює близько 25% площі суходолу; ускладнює господарську діяльність -  руйнівна сила мерзлоти (мерзлотні горби; каміння, що росте; течія грунту на схилах; острови, що тануть).

3.Значення льодовиків:
- впливають на погоду планети
- запаси прісної води
- дають інформацію про геологічну історію планети
(пригадайте)
-        Що таке льодовик, як він утворюється?
-        Які особливості гірських льодовиків?
-        Які особливості покривних льодовиків?
-        Що таке айсберг?
-        Які особливості багаторічної мерзлоти?
-        Де снігова лінія буде проходити в горах вище – на 0º ш., на 20º пн.ш. чи на 50º шн.ш.?

Домашнє завдання: опрацювати §45, повторити §43, виконати Тест «Озера. Болота. Льодовики та багаторічна мерзлота» за посиланням: 

Тема: Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні та мінеральні води.
(пригадай)
-        Як виникають гарячі джерела?
-        Що таке гейзери?
Пригадайте  біблійну історію про те, як Мойсей напоїв у пустелі народ.
Величезна кількість води зберігається під землею. Її майже в 40 разів більше, ніж в усіх річка, озерах і болотах світу.
Води,які містяться у верхній частині земної кори, називаються підземними водами

1.Водопрониклі та водотривкі гірські породи.
Водопрониклі гірські породи здатні пропускати воду (містять пустоти, тріщинки)
- Які гірські породи добре пропускають воду? (пісок, гравій, галька, вапняки)
Водотривкі гірські породи майже не пропускають воду (часточки щільно прилягають одна до одної або не містить тріщин)
- Які водотривкі гірські породи вам відомі? (глина. пісковик, граніт)
Вода заповнює проміжки між часточками водопрониклих гірських порід, просочується нижче і нагромаджується на водотривкому шарі, затримуючи воду. 

2.Підземні води – води, що містяться у верхніх шарах земної кори


- верховодка – найближчі до поверхні, залягають не суцільно, існують тимчасово за рахунок опадів;
- грунтові води – постійні, утворені на першому водотривкому шарі, живляться опадами, підтіканням водоводів;
- міжпластові води – постійні, залягають між водотривкими пластами, живлення за рахунок опадів.

3.


Робота підземних вод та їх наслідки.
- Яку роботу здійснюють підземні води? (формують порожнини в земній корі - печери, накопичують вологу, живлять рослини, живлять річки та озера)


Урок 55

Тема: Штучні водойми і водотоки. Водні ресурси. Людина і гідросфера.
Домашнє завдання: опрацювати 
§46, повторити §36-45

Урок 56
Підсумковий урок із теми «Гідросфера» . Виконати роботу за посиланням: 

Тема розділу  "Біосфера та грунти".

Урок 58
Тема: Складові біосфери, взаємозв’язки між оболонками Землі. 

(подумайте)
-        Що ми відносимо до живої природи?
-        Які живі організми нас оточують?
-        Які вам відомі царства живої природи?

1.Зародження живих організмів. 
2.Складові біосфери



Біосфера – оболонка Землі, яку створюють живі організми, що населяють частини літосфери, гідросфери та літосфери.
4.Межі біосфери. 

5.Взаємозвязок організмів.


Домашнє завдання: опрацювати §47, виконати практичну роботу


Урок 59
Тема: Біологічні ресурси та закономірності їх поширення. 
Домашнє завдання: опрацювати §48, виконати дослідження


Урок 60

Тема: Ґрунти. Властивості ґрунтів. Типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів світу. Земельні ресурси. Людина і  біосфера.
 




Домашнє завдання: опрацювати §49,50, повторити §47,48, виконати тест «Біосфера» за посиланням: 


Тема "Природні комплекси".

Урок 61

Тема:Географічна оболонка–найбільший природний комплекс Землі, її межі та властивості.  

Домашнє завдання: опрацювати §51, виконати практичну роботу




Урок 62

Тема: Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи та їх види



Класифікація природних комплексів:
- зональні: географічні пояси, природні зони, висотні пояси
- азональні: географічна оболонка, материки та океани, природні країни

Зональні природні комплекси:
- географічні пояси
- природні зони 
- висотна поясність


(пригадайте)
-        На які типи поділяються природні комплекси?
-        Які природні комплекси є зональними?
-        Які природні комплекси є азональними?

Домашнє завдання: опрацювати §52

Урок 63
Тема: ЗОНАЛЬНІ ПРИРОДНІ КОМПЛЕКСИ.
(пригадайте)
- Які компоненти утворюють природні комплекси?
- Від чого залежить поширення на планеті рослин та тварин?
- Чому слон не зможе жити в умовах півночі, а білий ведмідь на екваторі?
Географчна оболонка цілісна, однак неоднорідна, в її межахвиділяють зональні природні комплекси (повязані зі зміною температури та вологи від екватора до полюсів) та азональні природні комплекси (зміни температури та вологості відбуваються не з широтою)


Домашнє завдання: Опрацювати §53, виконати тест «Зональні природні комплекси»




Тема: Практична робота №7  Складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості (за типовим планом)

Завдання 1. Розглянути карту природних зон світу. До якої природної зони належить ваша місцевість?
Запишіть її основні компоненти:
А) рельєф 
Б) гірські породи
В) клімат
Г) поверхневі та підземні води
Д) грунти
Е) рослини
Є) тваринний світ
Ж) види господарської діяльності людини.

Завдання 2.  Скласти опис одного з приодних комплексів своєї місцевості (степ, заплава Дніпра, узбережжя Чорного або Азовського морів, штучні лісові насадження, берег озера)
1.Назва природного комплексу:
2.Географічне положення природного комплексу (де знаходиться):
3.Особливості компонентів:
А) форми рельєфу, гірські породи
Б) кліматичні умови та води
В) грунти
Г) тварини
4.Зміни природного комплексу під впливом людини.

Повторити §54 – §58.
Увага! Виконати письмово!

Тест «Природні комплекси»
І варіант
1.Періодичність та повторюваність явищ у географічній оболонці має назву:
А ритмічність           В циклічність
Б зональність            Г цілісність
2.Для якої природної зони характерними є підзолисті ґрунти і переважання хвойних дерев?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
3.Якій природній зоні відповідає опис «рівнини, криті травами з окремими групами дерев на червоних ґрунтах, що сформувалися в умовах вологого та сухого сезонів»?
А пустелі                  В степи
Б савани                    Г тундра
4.Яка природна зона сформувалась в умовах холоду та надмірної вологи з дуже бідною рослинністю, представленою переважно мохами та лишайниками?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
5.Розташуйте природні комплекси Землі в порядку збільшення їхньої площі (від найменшого до найбільшого).
А помірний географічний пояс
Б болото
В географічна оболонка
Г природна зона мішаних лісів
6.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.
А савани                 в степи
Б тайга                     г тундра
7.Установіть відповідність між назвами тварин та природними зонами, в межах яких вони існують.
1.білі ведмеді,         А вологі екваторіальні ліси
моржі                       Б степи
2 слони,                   В савани
антилопи                 Г арктичні пустелі
3 мавпи,                   Д тайга
папуги
4 бурий ведмідь,
рись
8.Чому у арктичних та тропічних пустелях не ростуть дерева?


Тест «Природні комплекси»
ІІ варіант
1.Природний комплекс – це
А взаємозв̕ язок природних компонентів на певній території
Б сукупність живих організмів на певній території
В сукупність компонентів неживої природи на певній території
Г сукупність живих організмів, що існують поряд
2.Для якої природної зони характерне поширення трав̕ янистої рослинності на чорноземах та каштанових ґрунтах?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
3.Якій природній зоні відповідає опис «суцільного рослинного покриву немає, оскільки вкрай мало вологи і спекотно»?
А пустелі                  В степи
Б савани                    Г тундра
4.Яка природна зона сформувалась в умовах помірного клімату з рослинністю, представленою як хвойними, так і листяними породами дерев?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
5.Розташуйте природні комплекси Землі в порядку збільшення їхньої площі (від найменшого до найбільшого).
А географічна оболонка
Б природна зона степів
В балка
Г материк Євразія
6.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.
А вологі екваторіальні ліси
Б мішані та широколистяні ліси
В арктичні пустелі
Г тропічні пустелі
7.Установіть відповідність між назвами рослин та природними зонами, в межах яких вони існують.
1 верблюжа колючка,  А вологі екваторіальні ліси
кактуси                           Б степи
пальми,                        В савани
фікуси                             Г тропічні пустелі
3 ковила,                        Д тайга
дикі тюльпани
4 баобаб, зонтична акація
8.Що є причиною різниці та що є причиною схожості між арктичними та тропічними пустелями? 


                        
Розділ . Земля – планета людей.

Тема: Кількість населення Землі. Розселення населення на землі. Людські раси.

(подумайте)
-        Скільки людей проживає на планеті?
-        У яких регіонах планети кількість населення більша?
І
1.Зростання чисельності населення Землі. – мал. 277, с.233 (аналіз графіка)
- Які висновки можна гробити з цього графіка? Чому відбувається стрімке зростання чисельності населення Землі за остання десятиліття?
- У якому році з̕ явився 7-мільярдний житель Землі?
- Які негативні наслідки стрімкого зростання чисельності населення на планеті?

2.Розміщення населення, фактори розміщення населення.
(аналіз мал. 276, с. 234 – «Розміщення населення на землі)
-        Які регіони планети найбільш густонаселені (найтемнішим кольором)?
-        З чим пов̕ язана така висока щільність заселення територій? (сприятливі кліматичні умови та розташування, існування давніх цивілізацій)
-        Які території практично незаселені?
-        Що завадило густо заселити ці території? (несприятливі кліматичні умови: надто холодно або надто посушливо)
3.Густота населення.
Середню кількість жителів на 1 км2 території відображає густота населення.
Визначається за формулою:
Г= Н:П, де Н – чисельність населення, П – площа території.
Отже, якщо чисельність населення планети 7 млрд. осіб поділити на площу суходолу, тоді середня густота населення світу на 2011 рік складала 47 осіб на 1 км2. Знаючи показник чисельності населення країни або материка та площу, можна визначити середню густоту населення.
В Україні на 2014 рік густота населення склала 73 особи на 1 км2.
4.Людські раси
Групи людей зі схожими зовнішніми ознаками називають расами.
Людські раси:
-        Європеоїдна (мал. 279, с. 236) – які зовнішні ознаки?
-        Монголоїдна (мал. 281, с. 237) – які зовнішні ознаки?
-        Негроїдна (мал. 281, с. 237) – які зовнішні ознаки?
-        Австралоїдна (мал. 281, с. 237) – які зовнішні ознаки?
Поширення людських рас (мал. 280. с. 236)
-        Які регіони населяють представники європеоїдної раси?
-        Які регіони населяють представники негроїдної раси?
-        Які регіони населяють представники монголоїдної раси?
-        Які регіони населяють представники австралоїдної раси?
Пам̕ ятайте, що раси – це лише пристосування до природних умов і приналежність до будь-якої раси не визначає ні розумових здібностей, ні таланту. Усі раси рівні!
5.Народи світу.
Народ – група людей, які мають спільні звичаї, релігію, традиції.
На земній кулі понад 3000 народів. Найчисленніші народи: китайці, хіндустанці, американці 
(пригадайте)
-        Яка чисельність населення Землі? Як про це дізнались?
-        Які найбільш заселені регіони планети? Найменш заселені? Чому?
-        Чому за останні сто років стрімко зросла чисельність населення?
-        Які виділяють раси? Їх переважаюче поширення.
-        Які найчисленніші народи світу?

Опрацювати §59, 60.



18.05.2023

Тема: Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу.
(знайдіть на карті)
Найбільші держави світу:
- за площею – Росія, Канада, Китай (більше 3 млн. км кВ); місце України.
- за чисельністю населення – Китай, Індія, США, Індонезія, Бразилія, Росія, Пакистан, Японія, Бангладеш, Нігерія (більше 100 млн. осіб у кожній)
- країни Європи; Україна серед країн Європи посідає перше місце за площею.
- країни – карлики: Ватикан, Ліхтенштейн, Люксембург, Монако, Андорра

(практична робота)
Практична робота №8  Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць




Опрацювати §61, повторити §54 – §60.






Увага! Виконати письмово!
18.05.2023

Контроль знань за темами «Біосфера та грунти», «Природні комплекси», «Земля – планета людей»
І варіант
І рівень.(кожне завдання оцінюється в 0,5 балів)
1.Найбільша кількість живих організмів міститься…
А високо в горах
Б у верхніх шарах атмосфери
В на стику зовнішніх оболонок Землі
Г на великих глибинах в Океані
2.У яких широтах малоймовірне існування деревних рослин?
А арктичних                  
Б помірних
В екваторіальних                    
Г субекваторіальних
3.Природний комплекс – це
А взаємозв̕ язок природних компонентів на певній території
Б сукупність живих організмів на певній території
В сукупність компонентів неживої природи на певній території
Г сукупність живих організмів, що існують поряд
4.Для якої природної зони характерне поширення трав̕ янистої рослинності на чорноземах та каштанових ґрунтах?
А мішані ліси           
Б тайга
В степи                       
Г тундра
5.Яка нині чисельність населення Землі?
А понад 5 млрд. осіб      
Б понад 7 млн. осіб 
В понад 5 млн. осіб       
Г понад 7 млрд. осіб
6.Якій природній зоні відповідає опис «суцільного рослинного покриву немає, оскільки вкрай мало вологи і спекотно»?
А пустелі                 
Б савани
 В степи                   
Г тундра
ІІ рівень. (кожне завдання оцінюється в 1 бал)
7.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.
А савани                 
Б тайга 
в степи                   
г тундра
8.Установіть відповідність між  назвами країн та частинами світу, в межах яких вони знаходяться.
1 Китай              
2 Польща          
3 Бразилія         
4 Нігерія
А Європа
Б Африка
В Північна Америка            
Г Азія
Д Південна Америка
9.Розмістіть країни світу в порядку зменшення їхньої площі (від найбільшої до найменшої).
А США
Б Австралія
В Росія
Г Україна
ІІІ рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
10.Вкажіть найбільш густонаселені та найменш густонаселені регіони світу. Чому населення розміщується нерівномірно?
ІV рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
11.Назвіть закономірності розвитку географічної оболонки. Які кругообіги забезпечують цілісність географічної оболонки? Що може порушити цілісність географічної оболонки?


Контроль знань за темами «Біосфера та грунти», «Природні комплекси», «Земля – планета людей»
ІІ варіант
І рівень. (кожне завдання оцінюється в 0,5 балів)
1.Біосфера – це…
А повітряна оболонка         В тверда оболонка
Б водна оболонка                 Г оболонка життя
2.У яких широтах найбільша кількість деревних рослин?
А арктичних                  В екваторіальних
Б тропічних                   Г субекваторіальних
3.Періодичність та повторюваність явищ у географічній оболонці має назву:
А ритмічність           В циклічність
Б зональність            Г цілісність
4.Для якої природної зони характерними є підзолисті ґрунти і переважання хвойних дерев?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
5.Сукупність зовнішніх ознак людини, що є пристосуванням до умов існування , визначає.
А національність     В релігію
Б расу                       Г культуру
6.Яка природна зона сформувалась в умовах холоду та надмірної вологи з дуже бідною рослинністю, представленою переважно мохами та лишайниками?
А мішані ліси           В степи
Б тайга                       Г тундра
ІІ рівень. (кожне завдання оцінюється в 1 бал)
7.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.
А вологі екваторіальні ліси
Б мішані та широколистяні ліси
В арктичні пустелі
Г тропічні пустелі
8.Установіть відповідність між  назвами країн та частинами світу, в межах яких вони знаходяться.
1 Канада           А Європа
2 Німеччина     Б Африка
3 Єгипет            В Америка
4 Індія                Г Азія
                            Д Антарктида
9.Розмістіть країни світу в порядку зменшення їхнього населення (від найбільшої до найменшої).
А США
Б Україна
В Китай
Г Індія
ІІІ рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
10. Які існують людські раси? Коротко опишіть ознаки кожної і вкажіть основні регіони їх проживання.
ІV рівень. (повна відповідь оцінюється в 3 бали)
11.Якщо ви були уважними, вивчаючи природні зони, то побачили, що існують арктичні пустелі та тропічні. Чому в зонах арктичних і тропічних пустель бідні ґрунти, рослинність і тваринний світ? Чим відрізняються арктичні і тропічні пустелі? Що саме вплинуло на їх відмінності?


25.05.2023

Підсумкова контрольна робота з географії (6 клас)

І варіант.

І Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1.Кого вважають «батьком географії»?

а) М. Бехайма;       

б) Ератосфена;        

в) Геродота;      

г) Анаксімандра.

2.Першим покорив північний полюс:

а) Р.Скотт;              

б) Р.Пірі;                  

в) Р.Амундсен; 

г) Геродот

3.Умовними знаками географічні об̕ єкти показують на:

А космічному знімку   

Б аерофотознімку     

В плані місцевості    

Г малюнку          

4.Перевищення однієї точки над іншою називають висотою:

А абсолютною          

Б відносною        

В точною                

Г порівняльною

5. Гори, які мають середню висоту від 700 до 1000 м, називаються:

А низькими                            

Б середніми                   

В високими

6.Літосфера складається з…

А земної кори;  

Б земної кори та мантії    

В земної кори та верхньої мантії;

7.Що є причиною формування вітру?

А атмосферні опади                          

Б різниця вологості повітря

В різниця атмосферного тиску        

Г поява хмар на небі

8.Найбільший півострів на Землі:

А Мадагаскар   

Б Гренландія    

В Аравійський     

Г Індостан

ІІ Завдання на встановлення послідовності або відповідності

9.Встановіть відповідність між числовим та іменованим масштабом:

1) в 1 см 15 км

2) в 1 см 150 м

3) в 1 см 150 км 

4) в 1 см 1500 м

А 1:15000000

Б 1:1500000

В 1:150000                                             

Г 1: 15000

10.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.

А савани                   

Б тайга                    

в степи             

г тундра

11.Установіть відповідність між показниками погоди та метеорологічними приладами:

1 атмосферний тиск 

2 температура повітря

3 вологість повітря

4 напрям вітру

А гігрометр

Б барометр

В флюгер                                 

Г термометр 

12. Встановити відповідність між назвами озер та назвами материків, на території яких розташовані ці озера:

1 озеро Байкал

2 озеро Верхнє

3 озеро Вікторія

4 озеро Тітікака

А Північна Америка

Б Південна Америка

В Євразія                        

Г Африка

Д Австралія                                                        

ІІІ Завдання з використанням математичних розрахунків або карти.

13.Якою буде відстань між двома об’єктами на місцевості, якщо на карті масштабом 1: 35000 ця відстань становить 6 см?

14. Середня солоність вод Чорного моря складає 18‰. Визначте кількість солі (у грамах), яка міститиметься у 6 літрах такої води.

ІV Завдання відкритого типу.

15.Поміркуйте, чому головним «постачальником» опадів називають океани, а головним «рушієм» цього процесу – Сонце.


Підсумкова контрольна робота з географії (6 клас)

ІІ варіант.

І Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1.Першим накреслив географічну карту з використанням градусної сітки:

а) М. Бехайм;         

б) Ератосфен;             

в) Анаксімандр;           

г) Геродот.

2.Першу експедицію, яка здійснила навколосвітню подорож, очолював:

а) Х.Колумб;             

б) Джеймс Кук;          

в) Ф.Магеллан;          

г) Платон.

3.Форму Землі не спотворює

А географічна карта    

Б план місцевості       

В глобус    

Г малюнок        

4.На планах і географічних картах наносять висоту точок

А абсолютну          

Б відносну             

В точну             

Г приблизну

5.У якій частині геосфери формується магма?

А у земній корі;                    

Б у мантії;                   

В у ядрі.

6. Рівнини з абсолютними висотами до 200м над рівнем моря, називаються:

А низовини;                          

Б височини              

В плоскогір̕ я.

7.В якій частині атмосфери міститься 80% всього повітря та майже вся водяна пара?

А тропосфера     

Б стратосфера        

В мезосфера            

Г термосфера

8.Найбільший острів на Землі:

А Мадагаскар   

Б Гренландія   

В Євразія            

Г Індостан

ІІ Завдання на встановлення послідовності або відповідності

9.Встановіть відповідність між числовим та іменованим масштабом:

1) в 1 см 50 км 

2) в 1 см 5 км

3) в 1 см 500 м

4) в 1 см 500км

А 1:50000

Б 1:50000000

В 1:500000  

Г 1:5000000

10.Розташуйте природні зони світу у напрямку від екватора до полюсів.

А вологі екваторіальні ліси

Б мішані та широколистяні ліси

В арктичні пустелі

Г тропічні пустелі

11.Установіть відповідність між показниками погоди та метеорологічними приладами:

1 кількість опадів

2 швидкість вітру

3 інтенсивність опадів

4 атмосферний тиск

А барометр

Б опадомір

В анемометр                        

Г плювіограф

12. Встановити відповідність між назвами озер та назвами материків, на території яких розташовані ці озера:

1 озеро Каспійське море

2 озеро Мічиґан

3 озеро Танганьїка

4 озеро Тітікака

А Північна Америка

Б Південна Америка

В Євразія

Г Африка

Д Австралія

ІІІ Завдання з використанням математичних розрахунків або карти.

13.Якою буде відстань між двома об’єктами на місцевості, якщо на карті масштабом 1: 450000 ця відстань становить 5 см?

14. Середня солоність вод Червоного моря складає 40‰. Визначте кількість солі (у грамах), яка міститиметься у 7 літрах такої води.

ІV Завдання відкритого типу.

15.Поміркуйте, чи можливе утворення льодовиків у Кримських горах. Чому? Що і як повинно змінитися для цього у природі?